Vintern i Umeå jämfört med andra ställen

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Hej

Vintern i Umeå jämfört med andra ställen

Inlägg av Hej »

Hej, jag ska studera i Umeå till hösten. Jag undrar dock hur vintern i Umeå är jämfört med södra Sverige. Jag vet att snön kan bli otrolig hög i Umeå och att det är väldigt kallt. Men jag har även hört att många umebor anser att vintrarna i Stockholm och södra Malmö är jobbigare att uthärda av någon anledning. Skulle någon/några vänliga själar som har bott i både Umeå (även i närheten) och i städer med ett annat klimat än Umeå, exempelvis Stockholm, Malmö eller Göteborg, kunna ge mig en utförlig förklaring.

Jag kommer flytta upp oavsett, men bara så jag vet vad jag har att vänta. Tack på förhand :)
Michelle P
Inlägg: 32
Blev medlem: 02 maj 2018, 09:08

Vintern i Umeå jämfört med andra ställen

Inlägg av Michelle P »

Grattis!

Jag personligen har inte bott i norr, men min bror har bott i Piteå och säger att vintrarna där som kan bli -40 ändå är mildare än vanliga vintrarna i Stockholm. Jag tror det beror på att luften där uppe är mycket torrare. Alltså påverkas man inte lika mycket av temperaturen runt sig, som man gör i exempelvis Stockholm.
Hej

Vintern i Umeå jämfört med andra ställen

Inlägg av Hej »

Tack för gratulationen!

Och tack för svaret, känner mig tryggare nu :)

Tar gärna emot fler erfarenheter! :)
visitor

Vintern i Umeå jämfört med andra ställen

Inlägg av visitor »

Hej
Stockholmare som läser i Umeå. Kylan känns värre i Stockholm på grund av vad som tidigare sagts, luftfuktigheten. -5 hemma känns ända in i benmärgen. I Umeå tycker jag det börjar kännas först vid runt -20. Dock är det helt okej här uppe att springa omkring i typ skoteroverall utan att någon höjer på ögonbrynen. Funktion före mode vilket var lite förvånande för mig första vintern (det är torts allt en stad). Det jag däremot inte var beredd på var mörkret och att det påverkar så mycket. Se till att välkomna din vinterdepression. De få timmar det är ljust sitter man på föreläsning första terminen.
Gäst

Vintern i Umeå jämfört med andra ställen

Inlägg av Gäst »

Stort grattis!
Jag är från Luleå men pluggar i Umeå.
Vadå att bli deprimerad av mörker är väl inget alla blir, vissa blir deprimerade av att vår och sommar kommer likaväl..
Det kan komma mycket snö men vi vet hur man skottar :blinkar:
Skriv svar