Hur kräsen bör man vara?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2018 års hösttermin.
Pequod
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 apr 2018, 17:46

Hur kräsen bör man vara?

Inlägg av Pequod »

Hej, jag går ut gymnasiet nu till våren och tänker i första hand söka till läkarprogrammet på KI. Som det ser ut nu kan jag hamna någonstans mellan 21.5 och 22.00 betygsmässigt och mellan 1.6 till 1.7 på HP. Jag vet att även PIL är ett alternativ men jag vågar inte fästa något större hopp vid det. Det jag undrar är om jag ska ta första bästa läkarprogam där jag kommer in till hösten (om jag inte kommer in på KI) eller vänta till VT19 och ansöka igen.

KI är ett bekvämt val eftersom jag då inte behöver oroa mig över att hitta bostad. Jag stannar även gärna stanna i Stockholm för att kunna ta körkortet vilket jag förmodligen inte blir klar med före sommaren är slut. Att jobba lite under tiden och samla ihop lite pengar verkar inte heller fel.

Å andra sidan är det inte självklart att jag kommer in på KI till våren heller, vilket innebär att jag i så fall "slösat" ett halvår. Dessutom vet jag att många tycker att det är karaktärsbyggande att flytta hemifrån och plugga utanför födelseorten. Ytterligare en anledning till att jag vill plugga i Stockholm är jag fått för mig att det är mindre PBL på KI och mer traditionell kateder undervisning. Den bild som jag fått av PBL från det jag läst är inte särskilt smickrande. Samtidigt undrar jag hur mycket det påverkar i slutändan, undervisning är som jag sett så här långt under min tid i skolan bara så bra som man själv gör den.

Alla tips och visdomsord är mycket uppskattade :tummarupp:
guest

Hur kräsen bör man vara?

Inlägg av guest »

Hej TS,

Ett alternativ är att först hoppa på "första bästa läkarprogram" och se om det passar dig för att sedan försöka byta till KI. Nackdelen är att man sannolikt förlorar ett halvår, alternativt kan man ansöka om tillgodoräknande. En fördel med KI är att du får bekväma sjukhusplaceringar och inte behöver bli placerad på någon avlägsen ort.

Efter att ha bytt till KI från ett ganska "PBL-tungt" lärosäte kan jag säga såhär: skillnaderna mellan undervisningsformerna (och skolorna i övrigt) är ganska stora. KI har (i princip) ingen PBL alls, undantag några projektarbeten i T1 (där få använder PBL-metoden som föreslagits) och T4 (?). Det är för övrigt en myt att "utbildningen är likadan oavsett var man går den". Det är den inte.

Kortfattat går PBL ut på att din grupp får ett fall och utifrån det ska försöka lista ut vad fallet handlar om, formulera egna lärandemål och sedan läsa på inför nästa träff där alla redovisar vad de hittat. För alla gruppmöten har du en tutor/handledare som kollar att ni inte helt spårar ur från ämnet. Fördelarna är att du tvingas plugga och blir bättre på att sålla ut information och arbeta i grupp. Nackdelarna mot katederundervisning är att PBL tar en massa tid som kunde gått åt till ren inläsning. Studiemässigt tillkommer momentet att du (och din grupp) själv måste söka reda på informationen du ska kunna vilket blir en extra börda jämfört med att lyssna på en föreläsare som redan sållat allt åt dig för att sedan rabbla upp massa saker på nästa möte. Att enbart hitta "rätt" bok inför ett fall kan ta massor med tid och energi i anspråk, och då ska vi inte tala om kursmålen där du är helt utelämnad. Jag kan rada upp många fler skillnader.

Gillar du föreläsningar är det KI (eller Göteborg) du ska välja. Föreläsningarna på KI håller generellt en god nivå med avvikare åt båda hållen.

Du har rätt i att studierna är vad du gör det till. Det jag i alla fall med säkerhet kan säga att PBL respektive katederundervisning inte passar alla. Välj det du själv känner för.
Låst