En lista över uppringda

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2017 års hösttermin.
Guest

En lista över uppringda

Inlägg av Guest »

Ska vi skriva ner här när vi har blivit uppringda, i vilken kvot och i vilket universitet?
VHS

En lista över uppringda

Inlägg av VHS »

Hej allesammans !
Nyss blev jag uppringd från Linköping .
sitter i B2 reserv 1 ..
Jag tackade ja till platsen i Linköping och samtidigt lämnade återbud till Örebro .

Lycka till all
Guest

En lista över uppringda

Inlägg av Guest »

Stort grattis!!
Gäst

En lista över uppringda

Inlägg av Gäst »

Hej! Jag är reserv 1 i B2 i Örebro. Betyder detta att jag kommit in?
Gast

En lista över uppringda

Inlägg av Gast »

Örebro har 95 intagna i U2 till 65 platser. Så det måste till några avhopp till innan de kallar reserver. Så först måste totala antalet ner en bit sen ringer de till de kvoter som har flest "avhopp". Du skall nog inte förvänta dig kontakt förrän tidigast strax före eller startdagen.
Guest

En lista över uppringda

Inlägg av Guest »

Jag har alltid funderat på det här, vad menar de med ''flest'' avhopp? Är det det procentuella de tänker på eller själva antalet?
VHS

En lista över uppringda

Inlägg av VHS »

Tack för er :) .
Du som står reserv 1 sök redan nu ett rum i Örebro.
Jag skrev just för din skull , grattis ..
Gast

En lista över uppringda

Inlägg av Gast »

Gissar att tex Örebro bestämmer att när antalet antagna går under 75 börjar man ta in reserver. Den kvotgrupp som då ligger sämst till i förhållande till totalalgoritmen blir antagen tex betygsgruppen och sen blir det fördelning inom betygsgruppen BF BI o BII i förhållande mot avhoppen. Så tex hoppar en BF av så får nog de första betygsplatsen då de bara är 2 antagna o så vidare.
Guest

En lista över uppringda

Inlägg av Guest »

Jag tror inte det funkar så. Så som du resonerar så borde hen som står som reserv 1 i BF kvoten få VHSs plats om de börjar ringa reserver. Jag tror de har redan bestämt en andel för de olika kvoter utifrån hur många som har sökt inom de kvoter. När andelen antagna sänks i en kvot kallas reserver där, andelen sänks just när antalet antagna där har tackat nej till platser. Jag tror mer så här att när en lämnar återbud i BF kallas en reserv från BF, när en från b2 lämnar återbud kallas en från b2 som reserv osv.
Gast

En lista över uppringda

Inlägg av Gast »

Eftersom det är överintag så blir det inte så. Man ser till totalt antagna i första steget och när man kommer ner till en viss nivå börjar man ta in etc. Det är inte millimeterrättvisa till slut. Tex om 10 säger upp sin plats i BI i Örebro o ingen annan. Då är antalet antagna 85 och då sker ingen reservintag i BI trots att så många hoppat av. Titta på trådar från VT17 som handlar om KI intaget där ser man att uni gör så. Då tappade både Pil och betyg platser pga få tackade nej i hp-gruppen!
Låst