Har jag någon chans?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2017 års hösttermin.
Valle
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 jul 2017, 22:02

Har jag någon chans?

Inlägg av Valle »

Hej!
Jag sökte till samtliga läkarutbildningar i Sverige med IB-betyg, alltså hamnade jag i BI kvoten. Här är mina tre lägsta reservnummer efter urval 1:
Linköping: 109:e reserv (99 antagna i urvalsgruppen)
Örebro: 63:e reserv (68 antagna i urvalsgruppen)
Umeå: 60:e reserv (39 antagna i urvalsgruppen)
Dessa reservnummer ser ganska mörka ut, men jag har tackat ja till alla mina reservplatser ändå. Hoppas på att många tackar nej före mig. Tror ni att det finns någon chans att man blir uppringd efter urval 2, eller ska jag satsa till VT18? (Enligt statistiken för VT17 skulle jag ha kommit in i Göteborg, Linköping, Örebro samt Umeå.)
Gast

Har jag någon chans?

Inlägg av Gast »

Mkt liten chans. Nästan ingen alls skulle jag tro men till VT18 är det safe. Med vilka poäng söker du med?
Valle
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 jul 2017, 22:02

Har jag någon chans?

Inlägg av Valle »

Jag söker med 21,3 nu när den nya IB-skalan gäller. Har även HP, men det räcker inte oavsett.
Gast

Har jag någon chans?

Inlägg av Gast »

Statistiskt sett så blir nog sista reservintaget 21.3-21.35 denna gång. Umeå slutade på 21.41 HT2016 och nu ligger poängen ca 0.15 lägre för U1.
Valle
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 jul 2017, 22:02

Har jag någon chans?

Inlägg av Valle »

Då är det verkligen ren tur som gäller för HT17. Skulle gärna flytta upp till Umeå, även om jag bor 1000km söder om det. Någon som har koll på hur reservintaget såg ut för Örebro HT16?
Valle
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 jul 2017, 22:02

Har jag någon chans?

Inlägg av Valle »

Såhär ser det ut för mig efter Urval 2:
Göteborg:
(BI) Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 58
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 42
(BI/HP) Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 54
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 42

Linköping:
(BI) Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 44
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 65

Örebro:
(BI) Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 26
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 45

Umeå:
(BI) Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 13
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 35

Har sett på statistiken att Göteborg kallar in rätt många reserver efter Urval 2. Hur ser det ut för mig nu? (#Vägrar ge upp :tur: )
Merit

Har jag någon chans?

Inlägg av Merit »

Du ligger nära vid umeå, men det finns många fler faktorer du måste räkna med tex. Att det var stort överintag i år. Så som sagt går det ej att spekulera. Om du ej ger upp kan du vänta och se vad som sker.
Gast

Har jag någon chans?

Inlägg av Gast »

Tror att du kommer att bli uppringd från Umeå. Ser man på dina reservnummer så är det 13 antagna som hellre går i södra Sverige än i Umeå så stor chans att det blir mycket avhopp i Umeå vid uppropet. Ganska säker på att du kommer in i Umeå möjligtvis en liten chans på övriga du nämner också. Ser ut som att sista reservintag kommer att hamna på 21.30 detta intag!
Valle
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 jul 2017, 22:02

Har jag någon chans?

Inlägg av Valle »

Tack för svaren, det var skönt att höra! Får hålla huvudet kallt och vänta.
Låst