BF-Kvoten ht 17

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2017 års hösttermin.
Gäst

BF-Kvoten ht 17

Inlägg av Gäst »

Hej! Tänkte att de som är antagna i BF-kvoten eller som står ireserv kan ju skriva här ifall de kommer tacka nej till någon plats eller reserv nummer.

Antagen i Örebro och tackat ja till reserv till alla men kommer förmodligen att tacka nej till reservplats i Lund.
Amy

BF-Kvoten ht 17

Inlägg av Amy »

Grattis! Vad kul att du blivit antagen i Örebro. Får jag fråga vad du har för hp-resultat?
Jag har 1.25 (en poäng från 1.30! :tummener: )
KI 16
Uppsala 14
Liu 12
Örebro 8
Umeå 9
Lund 13
Göteborg 66 eller BF/HP: 15

Ser mörkt ut! Eller??
Gäst

BF-Kvoten ht 17

Inlägg av Gäst »

Hej! Jag hade 1,5 :)

Det beror ju på, har du tur så kanske du kommer in men 1,25 på Ht är lite svårt, men skulle kunna tro att det borde räcka till Vt!
guest

BF-Kvoten ht 17

Inlägg av guest »

Hej!

Står som 1:a reserv i Lund
Antagen i Göteborg
Struken från övriga pga de var mina två första val.

Får jag plats i Lund så kommer jag tacka nej till Göteborg.
text

BF-Kvoten ht 17

Inlägg av text »

Alla här är i väntan på att någon annan ska lämna återbud eller tillgodoräkna sig till högre termin. Bara att det rör sig en plats på andra lärosäten kan chansen öka rejält för er som har en bra reservnummer :smart:
text

BF-Kvoten ht 17

Inlägg av text »

Förresten ni som har redan kommit in på era andra val, kommer ni söka dispens för att komma in i ert första val i vår eller ni kommer flytta och plugga en termin på den ort ni har kommit på?
guest

BF-Kvoten ht 17

Inlägg av guest »

text skrev:Förresten ni som har redan kommit in på era andra val, kommer ni söka dispens för att komma in i ert första val i vår eller ni kommer flytta och plugga en termin på den ort ni har kommit på?
Vad innebär det att söka dispens?
text

BF-Kvoten ht 17

Inlägg av text »

Att man skjutar upp terminsstarten, till exempel att man ansöker om att behålla sin plats och börja programmet nästa termin eller år. Man måste då ha en god skäl för att kunna ansöka dispens. En godkänd skäl kan vara att man är gravid eller att man måste säga upp sitt arbetet under tiden. Kontakta universitet så får du mer info för det kan finnas andra skäl också som man kan söka dispens för och som jag inte vet om :glad:
gast

BF-Kvoten ht 17

Inlägg av gast »

Jag blev antagen i BF i första urvalet till KI (mitt förstahandsval). Hade 1.65 i HP. Jag har ansökt om anstånd (dvs uppskjuten studiestart) till VT18 med särskilda skäl. Väntar på ett beslut från dem inom kort. Kommer även ansöka om att bli uppflyttad nästa termin till högre termin pga läst tidigare på annat lärosäte. Jag har ingen aning om hur detta eventuellt kan påverka er andra som står som reserv i BF-kvoten på KI, varken nu eller nästa termin om jag eventuellt får godkänt att hoppa upp. KI verkar vara mycket hårda och petiga med det.

Lycka till!
anvandare

BF-Kvoten ht 17

Inlägg av anvandare »

När en söker dispens och blir beviljad dispens då räknas det som att 1 person mindre har antagits i den kvoten. Därför fyller de platser med reserver. Samma sak med att tillgodoräkna sin tidigare utbildning, så det är en fördel :ja:
Låst