Uppsala BII - Reserv

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2017 års hösttermin.
Despgast

Uppsala BII - Reserv

Inlägg av Despgast »

Hej, jag är reserv 10 i Uppsala i BII kvoten. De har antagit 150 st i urval 1 men har 140 platser i urval 2 fick jag höra, därmed ett överintag på 10 personer som de gjort alla andra terminer. Vad tror ni om mina chanser att blir uppringd som reserv? Jag mår jättedåligt över att tänka på detta eftersom Uppsala är det enda stället jag kan läsa på grund av personliga skäl.

Tack för er tid! :glad:
Jossan123

Uppsala BII - Reserv

Inlägg av Jossan123 »

Väldigt liten chans men jag tror att du kommer in nästa termin!
Despgast

Uppsala BII - Reserv

Inlägg av Despgast »

Får jag fråga varför du tror att det är en liten chans?

Och en sak som jag tycker är konstigt och som kanske gör så att jag inte kommer in till våren heller är att antagningsstatistiken i urval 1 var 22,29 i BII och tidigare har den varit högre och till och med våren har den varit högre, därmed känns det som min enda chans just nu.
gast

Uppsala BII - Reserv

Inlägg av gast »

Vad spelar det för roll vilken betyg man har?
Är det 15 antagna och du är 10 reserv det bör betyda att 10 måste tacka nej för att du skall antas. Alltså 10 av dessa 15 + 9 reserver framför dig i fritt konstellation.
Gäller urval 2.Och fortsätter samma veva till reservintag.
Despgast

Uppsala BII - Reserv

Inlägg av Despgast »

Får någon konstig känsla att du är lite smått irriterad, ber om ursäkt om jag fick dig att bli arg eller liknande!

Ville bara ha en motivering på hur Jossan resonerade, eftersom att folk med reservnummer +10 har kommit in tidigare. Inget illa menat.

Ha en fortsatt trevlig dag! :)
List

Uppsala BII - Reserv

Inlägg av List »

Jag har inte följt antagningen på den kvoten men jag skulle säga att det inte är helt omöjligt att komma in med reserv nr 10. Även om Gasts beräkning stämmer så kan det finnas många platser ändå för reserver. Det är inte lika illa som det låter. Uppsala har en bra rankning som universitet därför skulle många vilja byta från sin gamla lärosäte till Uppsala om de fick chansen. Det kan finnas många som tillgodoräknar sina studier från andra lärosäte och lämnar platser till reserver. Så håll hoppet kvar och lycka till! :tummarupp:
List

Uppsala BII - Reserv

Inlägg av List »

Jag kom på att Gasts beräkning är fel till och med. 15 antagna behöver inte säga nej för att du ska erbjudas en plats. Det räcker med att en antagen lämnar återbud i den antagna gruppen och 9st i reservgruppen. De som står som reserv i den gruppen står säkert reserv i andra lärosäte också :party: . Så det finns goda chanser :telefon:
Despgast

Uppsala BII - Reserv

Inlägg av Despgast »

List, om jag blir antagen till läkarprogrammet i Uppsala nu till HT-17 som reserv så kommer jag att ta reda på vem du är och bjuda dig på så mycket öl så att du har livsförbrukning av öl! ;) haha, tack för att du håller mitt hopp uppe! ❤
List

Uppsala BII - Reserv

Inlägg av List »

Uppdatera när du har kommit så kan vi fira det :blinkar:
gast

Uppsala BII - Reserv

Inlägg av gast »

Får någon konstig känsla att du är lite smått irriterad, ber om ursäkt om jag fick dig att bli arg eller liknande!
Tvärtom. :nej: Jag skrev det för att muntra upp dig.Det är bara 10/25 ( 40%) som måste tacka nej för att du skall in i U2.
Jag har för mig att det är stor chans.Kolla gärna tidigare antagningar och räkna
sist antagne U2 eller reserv/antal antagna i gruppen så kan du skaffa dig bättre uppfattning hur detta slår. :ja:
Låst