Behöver råd

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2017 års hösttermin.
Blivande student

Behöver råd

Inlägg av Blivande student »

Hej,

Jag inser att liknande trådar har tidigare skapats och att dessa trådar kan vara irriterande. För detta ber jag om ursäkt.

Min fråga lyder: jag skrev högskoleprovet för första gången vid det senaste tillfället. Jag kommer, enligt tidigare normeringstabeller, få minst 1.8. För närvarande innehar jag en tjänst som jag inte vill avsluta i onödan. Jag har kollat igenom antagningsstatistiken för alla läkarprogram i landet och med 1.8 hade man kommit in på de flesta programmet den senaste HT.

Jag har sökt till alla läkarprogram i landet, innehar en doktorsexamen (som underlätta antagning i Umeå) samt har 5 års erfarenhet i ett yrke som bör kvalificera sig för alternativa antagningen i Linköping.

Ni som har mer erfarenhet än mig i detta område, finns det någon chans att jag INTE kommer in till HT17? Anledningen till att jag frågar är att jag måste säga upp mig i slutet av Maj om jag ska börja studera Augusti 2017 (och jag vill vara HELT säker på att jag inte råkar säga upp mig i onödan).
oscar

Behöver råd

Inlägg av oscar »

Ifall du får 1.8 enligt förra normeringstabellen så kommer du åtminstone få 1.65 ifall den kommande normeringstabellen är EXTREMT svår. Förvänta dig att hamna på ca 1.8 för jag tror skillnaden inte blir så stor jämfört med senaste normeringstabellen (verbala kanske blir lite mer gynnsam denna gång dock). Ditt högskoleprovresultat verkar med andra ord vara ganska säkert för att komma in med. I kombination med doktorsexamen och arbetslivserfarenheten tror jag att sannolikheten för dig att bli antagen är ca 99,99%. Men mitt tips är att vänta till den 8 maj för att då publiceras ditt högskoleprovresultat och då kan du vara 100 % säker på att bli antagen till en läkarutbildning ifall du får minst 1.7 i resultat. När jag skriver allt detta förutsätter jag att det inte spelar någon roll för dig var du har tänkt att studera.
Blivande student

Behöver råd

Inlägg av Blivande student »

Tack för svaret Oscar,

Förtydligande, 1.8 får jag minst, enligt 5 års senaste tabeller, som max ligger jag på 1.95.
Ja, studieorten spelar ingen roll för mig.
Abc

Behöver råd

Inlägg av Abc »

Varför tar inte du tjänstledig istället, det gjorde en av mina vänner för att prova på programmet men samtidigt ha jobbet kvar ifall hen ångrar sig.

Förresten, med minst 1.8 kommer du säkert in på nästan alla lärosäten, du behöver inte ens söka i de andra kvoter.

Jag förstår inte varför måste folk söka in i alla kvoter när de säkert kan komma in med hp ( säger en sur arbetslivserfarenhetskvotare med lägre hp än dig hihi)
Sirre

Behöver råd

Inlägg av Sirre »

Hej, du kommer förhoppningsvis in HT17. Men mitt råd är att vänta till vårterminen om du inte är säker. Ta tillfället i akt att repitera kemikunskaper och träna på studieteknik. Att inte ha studerat på en längre tid och sen kasta sig in i något så studieintensivt som läkarprogrammet är nog ganska tungt. Många av mina kursare som är äldre har numera hoppat av eller tagit studieuppehåll. (Pluggar termin 3 på KI).
Nyckelpigan

Behöver råd

Inlägg av Nyckelpigan »

Grattis!
Du borde ha väldigt stor chans på de flesta lärosätena. Jag rekommenderar dock att du bosätter dig där du vill bo, önskar du att vara läkare i Sverige gör det väldigt lite skillnad vart man studerat.
1.80 räcker ibland till alla lärosäten på HT, och sannolikheten är i princip 0 att du inte skulle komma in på följande: Örebro, Linköping och Umeå. Och då snackar vi 100%.
Uppsala och Göteborg bör också vara 100% intagna på 1.80, dock är det mindre säkert och antagning är inte 100%, utan 95% kanske, var och en då.
Lund och KI har du lite mindre chans men borde också vara relativt säkra.
Grattis på ett superresultat och jag hoppas att det går vägen.
Låst