HT17!!! Vad kommer hända??

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2017 års hösttermin.
Panikslagen

HT17!!! Vad kommer hända??

Inlägg av Panikslagen »

Hej, jag tar studenten våren 2017 och hoppas alltså påbörja högskolestudierna hösten 2017. Enligt det jag förstått kommer kvoten BIex och BI bli en och samma kvot. Vilket innebär att elever med betyg enligt gy-skalan 2011, utländska elever och elever med gamla betyg konkurrerar om samma platser inom en och samma kvot. På vilket sätt kommer detta att påverka mina chamser att komma in på läkarprogrammet?

Jag har 2 teorier och hoppas att ni kan "shed some light" över det hela.

1) det blir lättare för oss att komma in. Då den tidigare låt oss säga 200 platserna av BIEX nu slagits samman med låt oss säga 150 platserna av BI har det bildats en kvot med 350 platser där gy-skalan 2011 är majoritet. Då inga fler MVG betyg ges ut kommer de vara få i antalet vilket gynnar oss.

2) betyggränserna höjs. Eftersom vi kommer sakna en specifik kvot för oss gy-skalan 2011 kommer gränserna höjas då vi nu konkurerar med gamla och utländska betyg. Nu växer BIex kvoten och BI krymper men när alla samlas under samma kvot kommer det då innebära färre chanser för gy-skalan att bli antagna. Det blir ju så att just nu konkurrer endast gy-skalan 2011 med varandra i "den största kvoten" och alltså har övertaget. Medand HT17 skulle innebära svårigheter för sådana som mig att bli antagna.

Vad kommer egentligen att hända HT17!?!?!?

Hur tror ni antagningsgränsen kommer att se ut för okompletterade betyg HT17 i karolinska och uppsala??
babbeloke

HT17!!! Vad kommer hända??

Inlägg av babbeloke »

Jag tror på alternativ nr 2 men hoppas såklart på det första. :(
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

HT17!!! Vad kommer hända??

Inlägg av Nils »

Korta versionen:
Svårt att säga.

Långa versionen:
Min intuition säger mig att en sammanslagning av två kvoter bör ge gränser för antagning som ligger någonstans mellan de två ursprungliga kvoterna. Samtidigt har de nya betygen medfört att färre går ut med höga betyg, medan de gamla betygen inte längre förnyas i de högre poängskikten, och det kan alltså ändå hända att gränserna i den sammanslagna kvoten blir lägre än de nuvarande i BIEX-kvoten.
babbeloke

HT17!!! Vad kommer hända??

Inlägg av babbeloke »

Nils, tror du uhr/ de ansvariga kan tänka sig att förlänga biex? Kollar man på åldersstatistiken så finns det forgtfarande många Om är 24 år och äldre som söker in. Min gissning är också att poängen kommer att mötas någonstans i mitten men det är ju orättvist för det betyder att poängen höjs för de som gick ut med A-F och sänks för de som gick ut med MVG-U
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

HT17!!! Vad kommer hända??

Inlägg av Nils »

Jag tror inte det kommer bli någon förlängning.
aannnaaaa

HT17!!! Vad kommer hända??

Inlägg av aannnaaaa »

Hej!! Inför ht 17 och framåt, hur tror ni att BII kommer att förändras? Beror BII av BI? Alltså om BI kvoten höjs, kommer även BII att höjas då?

Tacksam för svar!! :)
kollen

HT17!!! Vad kommer hända??

Inlägg av kollen »

Skulle tro att BI blir likt intagen HT15 o VT16. I dessa intag var BI o BIEX kvoten lika stora och intagningspoängen var ganska lika mellan kvoterna. Gäller nog för BII också med eventuellt lite lägre för de minst populära universiteten poängmässigt.
kollen

HT17!!! Vad kommer hända??

Inlägg av kollen »

Vill revidera vad jag skrev tidigare. De som har konverterade betyg som IB o utländska betyg kommer att få en annan algoritm för betygskonvertering. Detta i kombination at HP kan/ska revideras vilken kan innebära att betygskvoterna får fler platser så tror jag att BI/BIEX sjunker till HT17/VT18. Gissningsvis med 0.15-0.20.
DickeFix

HT17!!! Vad kommer hända??

Inlägg av DickeFix »

Efter att studerat antagningspoängen för KI VT2017 har jag skrivit följande mail:
Till: registrator@uhr.se, antagning@ki.se

Hej,

Jag ber er på UHR och KI att skyndsamt göra en konsekvensanalys hur borttagningen av BIEX kommer påverka andelen antagna med gymnasiebetyg till attraktiva utbildningar, t.ex. läkarprogrammet på Karolinska Instititutet:

1. Hur många antogs till läkarprogrammet på Karolinska Instititutet med betyg enligt nya betygssystemet (NBS) VT2017?

2. Hur många NBS-elever skulle antagits VT2017 om urvalsgruppen BIEX redan hade avskaffats?


Svaret på fråga ett är minst 72 (de som antogs i urvalsgrupp BIEX) och svaret på fråga 2 befarar jag är mycket få. Det baseras på följande resonemang.

Nu till VT2017 gick 72 platser till NBS-elever i betygsgruppen BIEX (antagningspoäng 21.77) och 48 gick till elever i totalgruppen BI (antagningspoäng 22.47). Om jag förstått allt korrekt skulle utan BIEX-gruppen, samtliga dessa platser 48+72=120 gått till totalgruppen BI.

I år hade 48 elever ett betyg mellan 22.47 och 22.50 och kom in i BI. Det finns således många sökande i gamla betygssystemet (GBS) som har nästan full poäng. Om det finns 48 med betyg mellan 22.47 och 22.50 kan man anta att det finns minst 72 elever som har betyg mellan t.ex. 22.40 och 22.47 som skulle ta de extra BI-platserna som tillkommer när BIEX-gruppen avskaffas. Alla NBS-elever som har betyg 21.77-22.40 (d.v.s. den överväldigande majoriteten av NBS-elever som antagits VT2017) skulle således inte antagits med de nya reglerna.

Om mina farhågor stämmer bör BIEX-kvotgruppen finnas kvar i ytterligare flera år. Annars kommer gymnasieelever ha en mycket liten chans att ta sig in på attraktiva utbildningar med många sökande från GBS. Det kommer inte bara innebära en stor orättvisa mot kommande gymnasieelever med NBS utan även ge en mycket skev åldersfördelning på dessa utbildningar.
Av de 72 antagna i BIex kom 32 stycken först in i andra antagningen. Det var således 32 av 72 (44.4%) i BIex (med NBS) som hade meritpoäng mellan 21.77-21.85. Eftersom fördelningsfunktionen borde avta mot högre betyg så kan man misstänka att ytterligt få med NBS hade kommit in om BIex inte funnits och om betygsgränsen för BI enligt ovan endast marginellt sjunkit till t.ex. 22.40.
kollen

HT17!!! Vad kommer hända??

Inlägg av kollen »

Hej. Det finns ett beslut att from 1 januari så är det andra algoritmer som omräknar IB o utländska betyg tex från Finland. Nu krävs bara 9 i snitt i Finland (max 10) för att få 22.5 i BI. Efter nyår så ger det betydligt mindre. Under 21 om jag minns rätt. De som har 22.5 i BI gruppen idag och som inte läst BIEX har med största sannolikhet IB eller utländska betyg.
Låst