Reservintag och Murphy's lag

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2017 års vårtermin.
Gäst

Reservintag och Murphy's lag

Inlägg av Gäst »

Hej allihopa!

Jag är reserv nummer 8 i Örebro efter andra urvalet och 27 i Umeå (HP), där Umeå är förstahandsvalet. Hur tror ni att chanserna ser ut att bli inringd? Enligt kontakt med Örebro så tog de in 135 i första urvalet (jävlar vilket överintag!), medan Umeå är lite mer blygsam med överintaget.

Vill även ventilera min extrema frustration över HP och vad som hände mig nu senast. De verkar ha strukit en poäng för mig, jag har gått igenom proven otaliga gånger och jämfört med svaren jag skrev och det finns ingen logik, allt stämmer ju, vart tog poängen vägen? Kontaktade Umeå för att höra om maskinen mot all förmodan kunde ha rättat fel och ja, det händer och man kan begära att få manuell rättning, men eftersom det endast handlade om dagar mellan första urvalet och att resultatet publicerades, så skulle det förmodligen inte komma in i tid. Jag var en sketen poäng från 1,70 (tack matten!) och ytterligare en poäng ifrån 1,75 (hade då fått 2,00 på verbala). Allt som kunde gå fel gick alltså fel. Dessutom hjärtskärande att se att folk för första gången kommer in på 1,65 och jag genom lottning hamnar långt ner på Umeås lista. Hade jag varit långt ifrån i råpoäng på HP hade det naturligtvis inte känts lika brutalt.

Så, om det nu (mot ALL förmodan) skulle vara så att jag kommer in antingen i Umeå eller Örebro, hur svårt är det egentligen att komma ikapp om det är så att terminen startat? Jag får ha i åtanke då att lägenhet måste fixas, jag ska flytta, säga upp mig från arbetet etc. Är det istället bara att bryta ihop, samla sig och ta tag i HP ännu en gång?

Ursäkta det långa inlägget, men jag har inte haft möjlighet att ventilera mina känslor för likasinnade tidigare.
guest

Reservintag och Murphy's lag

Inlägg av guest »

Hej. Jag sitter i exakt samma båt som dig. Skrev också 1.65 med ynka 2 poäng från 1.75. Är efter urval 2 hela reserv 33 i umeå och 26 i Örebro... Där kan man snacka om oflyt.
Gäst

Reservintag och Murphy's lag

Inlägg av Gäst »

Åh fy tusan, då har du haft ännu sämre tur vad gäller lottningen alltså! Det känns så hårt att vara så otroligt nära, sen gnager ju känslan också att det förmodligen finns folk med lägre råpoäng på HP som numera är antagna. Vi får hålla tummarna hårt nu!
Guest123

Reservintag och Murphy's lag

Inlägg av Guest123 »

Jag har inget konkret tips men vill ge dig några peppande ord och berätta att jag var i exakt samma situation för ca två år sedan, två poäng ifrån 1.75 men slutade på 1.65. Jag har skrivit otaliga högskoleprov både innan och efter men aldrig tagit mig över 1.65. Skrivit PIL fyra gånger och gått vidare till intervju tre gånger. Tredje gången jag gick till intervju, nu i höstas, kom jag in. Jag har kämpat som ett djur, det är nedslående att bli nekad och besviken gång efter gång, men om man vill tillräckligt mycket kommer man in! Håller tummarna för dig!
Gäst

Reservintag och Murphy's lag

Inlägg av Gäst »

Tusen tack för de peppande orden! Det blir ju onekligen en extra stress med tanke på att 30-årsdagen närmar sig och inga barn är gjorda ännu, det blir så mycket som skjuts upp ju fler gånger jag misslyckas. Åh, vad jag önskar att jag visste när jag var yngre att det var läkare jag skulle bli, när jag väl gav mig själv "tillåtelse" att tänka i de banorna var det verkligen en no-brainer. Synd att PIL endast gäller KI, Stockholm i all ära, men med den bostadsbristen är det inte ett högprioriterat alternativ. Läsa upp betygen är inte det lättaste eftersom jag tillhör en generation där det inte rådde betygsinflation och det fanns då inte en enda människa på min gymnasieskola som satte MVG i allt. Det får bli HP igen (sjukt surt att inte gamla HP gäller, smällde till med 1,8 way back then).
Låst