reserv hp-kvot Umeå, Linköping, Örebro

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2017 års vårtermin.
impatient

reserv hp-kvot Umeå, Linköping, Örebro

Inlägg av impatient »

Hej jag står nu efter urval 1 som reserv i högskoleprovskvoten på plats 8, 20 samt 27 i Umeå, Linköping respektive Örebro. Jag har redan kollat in statistiken här på läkarstudent.se men tänkte att det inte skadar att få lite feedback. Jag uppskattar mina chanser att komma in i Umeå som rätt höga, vad tror ni? Av dessa tre vill jag helst hamna i Örebro.

Jag mailade studievägledaren vid medicinska fakulteten i Örebro fick följande svar :" inför höstterminen 2016 så antogs inga studenter inom högskoleprovskvoten som reserver till läkarprogrammet i Örebro. Detta med anledning av att de som valt att inte ta sin plats i anspråk erhållit sina platser inom ramen för andra kvotgrupper."

Jag har även mailat Linköping och Umeå och hoppas få svar snart. Enligt tillgänglig statistik för 4 av de 6 senaste (vår 16 och bak) terminerna skulle reservplats 27 gett mig en plats i reservintaget i Örebro. All feedback är uppskattad :)
Guest

reserv hp-kvot Umeå, Linköping, Örebro

Inlägg av Guest »

Hej. Är väldigt nyfiken på svaret från Linköping, är själv reserv 39 där... Om man kollar på förra vårens statistik kom ju den 61a reserven in, låter minst sagt underligt tycker jag.
gast

reserv hp-kvot Umeå, Linköping, Örebro

Inlägg av gast »

Jag mailade studievägledaren vid medicinska fakulteten i Örebro fick följande svar :" inför höstterminen 2016 så antogs inga studenter inom högskoleprovskvoten som reserver till läkarprogrammet i Örebro. Detta med anledning av att de som valt att inte ta sin plats i anspråk erhållit sina platser inom ramen för andra kvotgrupper."
Betyder det att alla som kom in med HP efter urval 2 valde att behålla sina platser? Eller förstår jag det helt fel?
impatient

reserv hp-kvot Umeå, Linköping, Örebro

Inlägg av impatient »

gast skrev:Betyder det att alla som kom in med HP efter urval 2 valde att behålla sina platser? Eller förstår jag det helt fel?
Jag tyckte också att det var oklart och mailade igen, fick följande förtydligande : "Jag menade att inga reserver ringdes in ur den kvoten efter andra urvalet(fram till den andra terminsveckan) . Tyvärr har jag inte tillgång till reservstatistik för föregående terminer."
Antar att detta borde stämma men det känns ändå väldigt underligt med tanke på att det alltid (enligt statistik här på läkarstudent.se) varit ett reservintag (efter urval 2) de senaste 6 terminerna.
impatient

reserv hp-kvot Umeå, Linköping, Örebro

Inlägg av impatient »

Fick svar från Linköping, de verkar heller inte ha tillgång till sådan statistik, det enda matnyttiga jag fick ut av mailet är följande:
"Läkarprogrammet vid LiU kommer denna antagningsomgång att kalla reserver från och med 23 december till och med 2 februari."
Catayah
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 dec 2016, 15:19

reserv hp-kvot Umeå, Linköping, Örebro

Inlägg av Catayah »

Spännande att se om statistiken stämmer. Jag ligger 19e reserv i Linköping nu.
MB95
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 dec 2016, 20:11

reserv hp-kvot Umeå, Linköping, Örebro

Inlägg av MB95 »

Det var jag som var första reserv i Örebro och inte kom in! Jag var 3e reserv efter första urvalet och 1a reserv efter andra urvalet men kom inte in och tydligen så verkar det som att de två innan mig i kön tackade nej -> inget reservintag skedde... Jag kom in på GU nu till VT efter ett lyckat HP men var TUNGT i höstas när jag verkligen trodde jag skulle komma in och väntade på ett samtal. Men bättre lycka till er och om inte så är jag ett levande bevis på att er tid kommer att komma i alla fall!
hello

reserv hp-kvot Umeå, Linköping, Örebro

Inlägg av hello »

Nån som hört något från örebro, blivit inringd eller pratat med studievägledaren?
Låst