VT17 BII vs hp

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2017 års vårtermin.
klarag

VT17 BII vs hp

Inlägg av klarag »

Hej! Postade i en annan tråd tidigare men fick inget gensvar så provar här istället. Tack på förhand!

Hej Nils, skulle vara väldigt tacksam om du ville svara på min fundering. Om man har 22.5 (vilket erhållits via höjning av gamla betyg samt inläsning för behörighet) så hamnar jag väl i bII?
1.Om jag nu söker till vt17, hur stor är chansen att komma in i tex uppsala eller Örebro?
2. Behöver man göra HP eller tror du att det räcker med betyg?
kollen

VT17 BII vs hp

Inlägg av kollen »

Svar 1) Mkt stora. Svar 2) Hp behövs inte men det är en fördel att ha. Då går man förbi alla som inte gjort hp och som har damma poäng.
Klarag

VT17 BII vs hp

Inlägg av Klarag »

Tack för svar! tror du/ ni att man kan känna sig säker och strunta i HP eller bör man gardera sig med HP?
kollen

VT17 BII vs hp

Inlägg av kollen »

Gardera med HP!
klarag

VT17 BII vs hp

Inlägg av klarag »

Okej, då får det bli så.

En dum fråga kanske; om man får extremt dåligt HP (0,2) minskar chanserna att komma in även om man har 22,5? Att de tycker att "hon kan inte vara smart- blockera henne"?
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

VT17 BII vs hp

Inlägg av Tesla »

Nej, ett HP resultat kan aldrig vara till din nackdel. Så även om du får 0,1 i HP är det bättre än inget HP :) Sen tror jag att du kan känna dig ganska lugn med 22,5 även utan HP sålänge det inte är KI du söker till, men det skadar ju som sagt aldrig att skriva HP.
Låst