Bör jag komplettera mina betyg / göra hp inför vt17?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2017 års vårtermin.
Gäst

Bör jag komplettera mina betyg / göra hp inför vt17?

Inlägg av Gäst »

Hallå läkarstudenter, behöver era råd. Eftersom jag nu insett att jag inte kommer komma in i Uppsala med reservplats 37 till hösten (BIEX 22.03) så har jag istället bestämt mig för att satsa på våren. Jag trodde att jag i princip skulle ha en plats säkrad tills dess, men efter höjningen vi sett nu är jag inte lika säker... :olycklig: Frågan är alltså, bör jag komplettera mina betyg/göra hp? Eller tror ni jag kommer in ändå? Kommer poängen höjas igen till våren?

Grattis till alla som kom in där ni ville!
Ecasson
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 dec 2015, 14:16

Vägledning åt en vilsen själ

Inlägg av Ecasson »

1) BIEX och HP är speciella urvalsgrupper eftersom reserver upp till 40 kan bli antagna i slutändan. Det finns hopp fortfarande.

2) Skulle avråda dig från komplettera/läsa upp betyget eftersom du kommer behöva 22,40-22,50 för Uppsala i så fall, genom att hamna i BII gruppen. Känner du dig motiverad och välförberedd för att läsa upp 3,4 B till A kör på det då!

En HP skrivning skulle hjälpa dig ändå. Förutsatt att du hade skrivit HP och fått 1- 1,2 då hade du varit reserv 25-35 antar jag.
Gäst

Vägledning åt en vilsen själ

Inlägg av Gäst »

Jag har faktiskt skrivit hp, fick 1.55, men verkar inte ha hjälpt särskilt mkt haha :ler: men tror du verkligen det finns chans för ht? Isf krävs det ju att nästan alla antagna tackar nej? Dessutom verkar Uppsala ha ökat sitt överintag rejält...
Ecasson
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 dec 2015, 14:16

Vägledning åt en vilsen själ

Inlägg av Ecasson »

Jag tror fortfarande att du kommer in. Sista reserven HT15 hade 22,03/1,65. Det kommer att bli lite stressigt för dig att vänta så pass mycket, men jag tror att du kommer påbörja utbildningen nu. :)
JjMF

Vägledning åt en vilsen själ

Inlägg av JjMF »

Om du skulle läsa upp betyg kommer du ju söka i både BI och BII, så du kommer ju inte förlora något på det.. Förutom att det krävs högre snitt i BII.
Gäst

Vägledning åt en vilsen själ

Inlägg av Gäst »

Jo, men tror du det behövs? Är det möjligt med en så drastisk ökning (ca 0.4-0.5) från hösten till våren? Eller är det bara slöseri med tid och pengar? Jag tänker att det kanske höjs eftersom det är sista året för biex? :huh:
kollen

Vägledning åt en vilsen själ

Inlägg av kollen »

Hej. Du har chans att komma in nu som uppringd reserv skulle jag tro. Om inte så kommer du garanterat in VT2017.
Låst