Utveckling BIEX kvoten och konvertering av utländska betyg

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års hösttermin.
kollen

Utveckling BIEX kvoten och konvertering av utländska betyg

Inlägg av kollen »

Biexkvoten är redan drabbad av kraftig betygsinflation. Trots att dubbelt så många antogs i urval 1 än för två år sedan så sjunker poängen bara med ca 0.15. Sedan går det att konstatera att omräkningstabellerna för utländska betyg är ytterst gynsamma. Det verkar som vi har ca 70-80 konverterade betyg med 22.5 i poäng. Otroligt! Mer än vad som produceras i BIEX per år. Och då är det bara ca 6-8% som söker med konverterade betyg. Dags att kräva UHR på att göra om algoritmerna.
Gäst

Utveckling BIEX kvoten och konvertering av utländska betyg

Inlägg av Gäst »

Men biex kvoten har ju inte sjunkit alls nu i år, i alla fall inte i Uppsala, snarare tvärtom. Vad beror det på? Kan man räkna med en höjning av poängen till urval 2? Vart tror du det hamnar, kollen? :glad:
Gäst

Utveckling BIEX kvoten och konvertering av utländska betyg

Inlägg av Gäst »

Hur vet du hur många med utländska betyg har sökt?...
kollen

Utveckling BIEX kvoten och konvertering av utländska betyg

Inlägg av kollen »

119 antagna utan svenskt personnummer. Tex 17 i Umeå varav förmodligen 15 m 22.5 i BI kvoten. Det är bara 4 till 500 som sökt så 20% kommer in inte rimligt. Det börjar bli som Danmark för 15 år sedan. Då var det svenska studenter som hade flyt. Generellt så har ju BIEX sjunkit något men det borde varit betydligt mer då 312 antogs nu i urval 1 och bara ca 165 för två år sedan. Utan betygsinflation borde gränserna legat 0.3 till 0.4 lägre på BIEX i är jämfört med HT2014.
Gäst

Utveckling BIEX kvoten och konvertering av utländska betyg

Inlägg av Gäst »

Inte alla med utlandska betyg har ingen svenskt personnummer dock (som mig sjalv) so det gar inte och saga baserat enbart pa det faktumet.
Gäst

Utveckling BIEX kvoten och konvertering av utländska betyg

Inlägg av Gäst »

Tror du jag har en chans i Uppsala med resrvnr 38, (Biex), merit 22.03 och 1.45 på hp? Och tror du att det ens räcker till våren i uppsala? Eller borde jag börja stenplugga hp/komplettera betyg? :perplex:
kollen

Utveckling BIEX kvoten och konvertering av utländska betyg

Inlägg av kollen »

Till 22.03 Uppsala. Med flyt kan du komma in som uppringd. Du kommer garanterat in i vår. Till gast. Jag vet att man kan ha svenskt personnummer o konvertetade betyg men den infon går ej att få ut från antagningsstatistiken. Hursomhelst så minskar ju inte det problemet med fördelaktiga konverteringsalgoritmer.
Gäst

Utveckling BIEX kvoten och konvertering av utländska betyg

Inlägg av Gäst »

Vilka länder syftar du specifikt på?
Anonym

Utveckling BIEX kvoten och konvertering av utländska betyg

Inlägg av Anonym »

Kollen! Tror du jag kommer in nu i höst i Uppsala? Jag är reserv 6 i BIEX, är sjukt nervös :neutral: :ledsen:
kollen

Utveckling BIEX kvoten och konvertering av utländska betyg

Inlägg av kollen »

Svar Anonym. BIEX 6 reserv inga problem borde komma in i urval 2. BIEX kvoten är större i antal i år så då borde reservnummer som antas bli högre än tidigare år. I alla fall teoretiskt.
Låst