Reserv 4, BII, KI, HT16? Kommer man in?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års hösttermin.
Xer
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 jul 2016, 19:08

Reserv 4, BII, KI, HT16? Kommer man in?

Inlägg av Xer »

Hejsan

Undrar om någon kunnig och vänlig person kan bidra och bekräfta att jag fattar rätt, alt rätta det som tolkats fel.

Är reserv 4, urvalsgrupp BII på KI (22,5 och 1,15 i HP). Det fick jag veta idag. Om jag tolkar antagningsstatistiken för KI korrekt, så antogs reserv nr 10 och 46 fr urval 1 för HT15 resp. VT15, samt reservnummer 7 fr VT14. VT16 antogs 57 % (17 av 30) petsoner med betyg 22,5. Osäkert hur det sista ska tolkas. Gjordes det ingen HP avskiljning vid VT16? Hur skedde urvalet då bland alla med 22,5?

Om mina tolkningar är korrekt, så bedömer jag chanserna att komma in som rätt goda!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reserv 4, BII, KI, HT16? Kommer man in?

Inlägg av Nils »

Xer skrev:Hejsan

Undrar om någon kunnig och vänlig person kan bidra och bekräfta att jag fattar rätt, alt rätta det som tolkats fel.

Är reserv 4, urvalsgrupp BII på KI (22,5 och 1,15 i HP). Det fick jag veta idag. Om jag tolkar antagningsstatistiken för KI korrekt, så antogs reserv nr 10 och 46 fr urval 1 för HT15 resp. VT15, samt reservnummer 7 fr VT14. VT16 antogs 57 % (17 av 30) petsoner med betyg 22,5. Osäkert hur det sista ska tolkas. Gjordes det ingen HP avskiljning vid VT16? Hur skedde urvalet då bland alla med 22,5?

Om mina tolkningar är korrekt, så bedömer jag chanserna att komma in som rätt goda!
Det gjordes hp-urskiljning men det var många som inte hade skrivit högskoleprovet. Alla som hade skrivit högskoleprovet blev antagna, även om de bara hade 0,05 i normerad poäng, medan slumpen avgjorde bland dem som inte hade skrivit högskoleprovet. Man kan säga att hp-urskiljningen "gick ner till 0,00".
Xer
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 jul 2016, 19:08

Reserv 4, BII, KI, HT16? Kommer man in?

Inlägg av Xer »

Tack Nils.

Lite förvånad, i teori kan man skriva och få noll på HP (ytterst osannolik, jag vet). Men, varför går man efter HP i ett sådant fall och lottnig bland dem som inte skrev HP. Lite orimligt, kan jag tycka eftersom de är i princip likvärdiga.

Är det rätt tolkat tror du vad gäller möjligheterna (håller tummarna) att bli antagen baserat på utfallet fr tidigare år; eftersom reserv 10 och 46 fr urval 1 för HT15 resp VT15 blivit erbjudna plats. Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reserv 4, BII, KI, HT16? Kommer man in?

Inlägg av Nils »

Reservplacering #4 i BII vid KI har räckt 4 av de 6 senaste antagingsomgångarna.
Det är bara att hoppas inför urval 2...
Gast

Reserv 4, BII, KI, HT16? Kommer man in?

Inlägg av Gast »

Hej! Var det inte så att INGEN reserv togs in i BII-kvoten i våras (VT16)? Jag fattade statistiken så här på lakarstudent.se :perplex:
Gäst

Reserv 4, BII, KI, HT16? Kommer man in?

Inlägg av Gäst »

Hej

Jo, det stämmer. Sannolikt beror det på överintaget i samband med första antagning.

Ligger på plats 3, och .... hoppas ännu. Är dock redan antagen till annat lärosäte.

Xer
Låst