Är 21,85 tillräckligt för att komma in i Uppsala?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års hösttermin.
Nyfiken

Är 21,85 tillräckligt för att komma in i Uppsala?

Inlägg av Nyfiken »

Hej!

Jag har 21,85 i BI och BIex. Är det möjligt att komma in i UU nu HT2016?
millahej
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 dec 2015, 18:11

Är 21,85 tillräckligt för att komma in i Uppsala

Inlägg av millahej »

Du hade inte kommit in de senaste höstarna, men sista reserv förra hösten kom in med 22,03 vilket inte är såå hemskt långt från ditt värde. Många talar om att det kommer sänkas, så kanske kanske du har en liten chans ändå. Annars kommer du in till våren! :tummarupp:
Nyfiken

Är 21,85 tillräckligt för att komma in i Uppsala?

Inlägg av Nyfiken »

Tack för svar,
Tänkte se i förväg om chansen är så obefintligt att jag hellre får utesluta Uppsala från mitt sökande efter bostad, och lägger all fokus på Linköping istället.

Det är ju även så att fler platser tilldelas BIex-gruppen för varje termin samtidigt som BI-platser minskar, eller hur? Det märkte jag i statistiken:
HT2014 BIex antagna 21
HT2015 BIex antagna 28
HT2016 blir kanske 35?
kommer det ha en stor påverkan på antagningspoäng? Med tanke på att det är färre som sökt till läkarprogram i år också. Mitt 21,85 är nog fortfarande så lågt, men man vet aldrig vad experterna kan säga.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Är 21,85 tillräckligt för att komma in i Uppsala?

Inlägg av Nils »

Om antalet behöriga ansökande i de respektive kvoterna fortsätter att utvecklas i samma riktning, linjärt, vore det inte omöjligt att det kan bli fler än 35 platser i Uppsalas BIEX-kvot i urval 2.

Effekten på antagningspoängen är osäker - det beror på antalet från tidigare terminers avgångskullar som söker denna gång. En lägre gräns är inte omöjlig men sämre än "50/50" enligt min magkänsla. Det bör gå att ge ett säkrare svar om två veckor, efter att urval 1 har varit. :)
Gäst

Är 21,85 tillräckligt för att komma in i Uppsala?

Inlägg av Gäst »

Vad tror du nu då, Nils? Kan det bli fler än 35 platser? :glad:
Besokare

Är 21,85 tillräckligt för att komma in i Uppsala?

Inlägg av Besokare »

Så kan 34:a ha en chans på BIEX (22,08)?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Är 21,85 tillräckligt för att komma in i Uppsala?

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Vad tror du nu då, Nils? Kan det bli fler än 35 platser? :glad:
Urval 2 ser ut att landa på fler än 35 platser inför ht16, ja.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Är 21,85 tillräckligt för att komma in i Uppsala?

Inlägg av Nils »

Besokare skrev:Så kan 34:a ha en chans på BIEX (22,08)?
Reserv #34 har tyvärr inte särskilt stor chans i reservintaget, men behåll reservplaceringen och se hur det går i urval 2 - det finns en chans för att det går bättre än väntat.
Gäst

Är 21,85 tillräckligt för att komma in i Uppsala?

Inlägg av Gäst »

Men om det ser ut att bli fler än 35 platser för urval 2, hur kan då reserv 34 inte ha stor chans? :velig: reserv 38 är omöjligt, eller hur? :olycklig:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Är 21,85 tillräckligt för att komma in i Uppsala?

Inlägg av Nils »

Antal platser = antalet antagna inklusive dem som behåller sina platser sedan tidigare.

Om 28 antagna behåller sina platser och 7 reserver blir antagna så motsvarar det 35 platser; det är däremot inte säkert att den sist antagne har reservnummer #35. Blev det tydligare nu? :)

Tidigare höstterminer har #30 respektive #36 blivit antagna och BIEX-kvoten är lite större nu. Behåll reservplatsen och se hur mycket din reservplacering ändras till urval 2.
Låst