HP-kvoten HT16

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års hösttermin.
Stina

HP-kvoten HT16

Inlägg av Stina »

Hej!

Med tanke på att årskullen är mindre borde väl HP sjunka ganska rejält?
kollen

HP-kvoten HT16

Inlägg av kollen »

Skulle inte tro det. Är inte direkt kopplat till senaste årskullen. Fortfarande många som skriver provet och som ger nya med höga HP-poäng.
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

HP-kvoten HT16

Inlägg av Tesla »

Tror det främst är BIEX som kommer påverkas. Men sedan är ju det en nedåtgående trend i princip alla kvoter så att det blir nya lägsta nivåer även i HP-kvoten torde inte vara så osannolikt.
Ruthless

HP-kvoten HT16

Inlägg av Ruthless »

Hej!

Jag ska söka in till läkarprogrammet till hösten. Jag är ifrån Skåne så jag kommer givetvis söka till Lunds Universitet som första val. Nu kommer min fråga som jag är lite bekymrad över. Det är så här att jag har 1,80 på HP och är således en gnutta orolig att jag inte kommer in med dessa betyg?

HT15 var det 1,85 på första urvalet och 1,80 på 2 urvalet där hela 42 stycken blev antagna i HP kvoten.
HT14 var det också 1,85 på första urvalet och 1,80 på andra urvalet där 43 stycken blev antagna.

Nu är frågan; jag kommer in om jag har en enorm tur i 1 urvalet och kommer INTE in om jag har otur i 2 urvalet.

Om två stycken med likvärdiga HP resultat konkurrerar om 1 plats. Vad går UHR på efter det? Är det gymnasie poäng eller högskolepoäng? Jag har tidigare läst en kandidat så jag har ju 180 högskolepoäng om de på något sätt skulle betyda något i denna processen?

Tack på förhand!
gaast

HP-kvoten HT16

Inlägg av gaast »

Det blir lottning då!
Astrid
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 mar 2016, 04:28

HP-kvoten HT16

Inlägg av Astrid »

Hej!

Ber om ursäkt på förhand för att mina frågor är mycket svåra att svara på, är mest på jakt efter lite nytt hopp och att få ta del av andra infallsvinklar.

Jag är nyligen avhoppad från ett civilingenjörsprogram och vill istället studera min tidigare dröm - läkare. Studierna avslutade jag för sent för att det skulle vara påkommet att anmäla mig till vårens högskoleprov och därför söker jag nu på mitt gamla resultat som ligger på 1,75. Eftersom jag har en sambo sedan två år tillbaka så har jag dessvärre endast valet att studera i Lund (minst troligt som jag förstått det) eller Göteborg av distansskäl.

Enligt denna förträffliga sida så har Göteborg höstterminerna 2013-2015 tagit in reserver med 1,7-1,75 HP-poäng. Jag blev väldigt förvånad när jag läste detta då jag trodde att det skulle vara helt kört att komma in i Göteborg, har jag tolkat statistiken rätt? Syftar till http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning.html#hp . Har även förstått det som att årskullarna har krympt de senaste åren (vilket ju också nämns här i tråden), så hur ser chanserna ut för mig att komma in som reserv i slutskedet i antingen Lund eller Göteborg? Finns det någon information om kommande antal platser? Är det något annat jag helt enkelt inte tänkt på?

Med vänlig hälsning,
A
Gäst

HP-kvoten HT16

Inlägg av Gäst »

Hejsan. Du har chans både i Lund o GBG men större i GBG. På våren ännu lite bättre chans. Kullstorleken lär inte påverka HP-kvoten. Chanserna? Kanske 50% i Lund om du söker både VT o HT och i princip 100% säkert i GBG. Lycka till. :glad:
Macke

HP-kvoten HT16

Inlägg av Macke »

Vad är mina chanser för Lund med 1,80 på HP? :nja:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

HP-kvoten HT16

Inlägg av Nils »

Gissningsvis goda.
Montaigne

HP-kvoten HT16

Inlägg av Montaigne »

Fråga: exempelvis togs sista reserven på Lunds Universitet HT15 in med 1.75, men går det att veta/estimera hur många det totala antalet ansökande var med 1.75 och hur många av dessa som kom in? Det jag är ute efter är givetvis vad den procentuella sannolikheten har varit att komma in med ett specifikt lägstaresultat varje givet år.
Låst