HP-kvoten HT16

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års hösttermin.
kollen

HP-kvoten HT16

Inlägg av kollen »

Med de annonserade framtida ändringar för hp antagningar så ändras förutsättningarna en del!!!!!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

HP-kvoten HT16

Inlägg av Nils »

internetexplorer skrev:Tack Nils för svaret!

Jag har en följdfråga som kanske är ganska basic men som jag ändå är osäker över.
Om jag inte kommer in någonstans på första urvalet (vilket är högst troligt), får jag fortfarande behålla mina reservplatser till både Umeå och Örebro inför andra urvalet? Eller är det bara en som gäller?
Man kan behålla sina reservplatser till alla läkarprogram.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

HP-kvoten HT16

Inlägg av Nils »

kollen skrev:Med de annonserade framtida ändringar för hp antagningar så ändras förutsättningarna en del!!!!!
De är inte bestämda ännu, det är inte säkert att alla förslag genomförs.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

HP-kvoten HT16

Inlägg av Nils »

Gast skrev:Vad tror ni chanserna för HP-kvoten på Karolinska är med 1.8? Tidigare nämndes 50 % i tråden, kan det vara så stort?
De två senaste höstterminerna har det krävts 1,85 vid Karolinska. Om gränsen sjunker till 1,80 lär det bara bli en liten andel som blir antagna.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

HP-kvoten HT16

Inlägg av Nils »

Mjaevlar skrev:Kan man också se hur många med 1.75 som blev antagna HT14? Guesstimate på mina chanser att komma in nu till hösten? Tack!
Enskda skrev:Hej!
Mjaevlar! Du kan räkna med din plats till hösten! Vad gäller ht 14, så vet vi ju inte hur många av de sökande som hade 1,75 men 20 av dessa blev erbjudna plats.
Nu kan man se det!
http://läkarstudent.se/antagning/sverige/högskoleprov/#antagningstabellerna
Mjaevlar

HP-kvoten HT16

Inlägg av Mjaevlar »

Tack så mycket för svaren. Uppskattas!
Borde alltså ha ungefär (100/100 + 63/100 + 100/100) / 3 = 87.66..% chans att komma in? Haha, man kan ju alltid hoppas! Lycka till ni andra!
Gäst

HP-kvoten HT16

Inlägg av Gäst »

Står som reserv sju i HP-kvoten i Uppsala. Vad tror ni? Ska jag ringa pappa och vara glad/försiktigt optimistisk/i upplösningstillstånd?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

HP-kvoten HT16

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Står som reserv sju i HP-kvoten i Uppsala. Vad tror ni? Ska jag ringa pappa och vara glad/försiktigt optimistisk/i upplösningstillstånd?
De tre senaste åren har det som lägst gått till reserv #22. En reservplacering är aldrig en garanti men du kan ta ut åtminstone en del av segern i förskott. :)
Gäst

HP-kvoten HT16

Inlägg av Gäst »

Tack Nils, då firar jag lite försiktigt fram till andra urvalet :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

HP-kvoten HT16

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Tack Nils, då firar jag lite försiktigt fram till andra urvalet :glad:
Kan tolkas som "då laddar jag fram till andra urvalet". ;)
Låst