Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års hösttermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av Nils »

TT har uppmärksammat de krympande gymnasiekullarna.
"Gymnasiekullar krymper kraftigt"
Till terminsstarten i augusti [2013] är årskullen 16-åringar i Sverige den minsta på 13 års tid. I år fyller drygt 100 000 ungdomar i Sverige 16 år, den ålder då man vanligtvis börjar gymnasiet. Det är en minskning med 23 procent de senaste sex åren.
Tillsammans med den fortsatta utbyggnaden av läkarprogrammen kan detta leda till rekordsvag konkurrens om platserna, åtminstone i BI-kvoten och rimligen även HP-kvoten.

BII-kvoten, som har en "inbyggd" fördröjning mellan gymnasiet och antagning till läkarstudier, bör däremot få ett fördröjt genomslag relativt de andra kvoterna.
Silver

Re: Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av Silver »

Tack Gud att jag tillhör den årskullen då!
Och med utbyggnaden av programmet + den nya antagningskvoten ser det mycket ljust ut för oss
Men hur mycket rör det sig om, Nils?
Tror du att antagningsgränserna kan komma att sjunka kraftigt, eller är det att hoppas för mycket i förväg?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av Nils »

HP lär sjunka, BII kan mycket väl sjunka och BI är svårare att gissa om (det beror på hur väl folk anpassar sig till meritpoängssystemet och vilket genomslag det nya betygssystemet får).
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av svante »

Om man jämför lärosätenas åldersfördelning på ansökande borde man ju rimligtvis kunna gissa sig till hur stor sänkningen blir när det gäller antalet ansökande. Om man tex utgår från att samma andel sökande väljer läkarlinjen och gruppen 18-24 år är X stor.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av Nils »

För den som gillar diagram finns numera även detta att titta på:
http://läkarstudent.se/antagning.html#gymnasiekullar
y95g
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 jan 2016, 17:40

Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av y95g »

Jag skrev 1.85 på senaste HP och siktar på KI till hösten 2016. Vet att man bara kan spekulera, men i och med att HP-gränsen höjdes från 1.75 till 1.8 nu våren 2016 är jag rädd att trenden fortsätter i höst. Tror ni jag har en chans att komma in på KI?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av Nils »

Jag skulle gissa att 1,85 räcker för chans till antagning men inte till säker antagning.
Solixxxx
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 sep 2015, 20:18

Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av Solixxxx »

Hej alla läkarstudenter!
Hoppas ni mår bra! Tyvärr så hänger jag inte med den här årskullen, någon som har lust att förklara vad det är ?! Blir mycket tacksam :glad: :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av Nils »

Solixxxx skrev:förklara vad det är
Hej Solixxxx!
Vad syftar du på?
Solixxxx
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 sep 2015, 20:18

Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av Solixxxx »

:glad: :glad: :glad: Hej Nils!
Tack för ditt svar:)) jag ville bara veta vad den här årskullen innebär? Betyder det att meritvärderna sjunker i varje antagningsgrupp och därför ökar antalet som blir antagna till läkarprogrammet? eller vad betyder det??
Jag läste de förra inläggen för att se vad det är, men jag tänkte fråga för att bli säker :glad: :glad: :glad: tack för svar:)))
Låst