Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års hösttermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av Nils »

Hej Solixxxx!

Det är flera saker som påverkar var gränserna landar. Att det är färre färskingar från gymnasiet kan innebära att gränserna sjunker i särskilt BIEX-kvoten eftersom det är färre nya ansökare som har de högsta betygen. Å andra sidan kan gymnasieeleverna ha blivit bättre på att få höga betyg och i sådana fall skulle det motverka en sänkning av gränsen.

En sak som ytterligare komplicerar bedömningen är att betygskvoternas storlekar beror på hur många behöriga ansökande de har - och ju större en kvot är, desto lägre går gränsen (och vice versa). En effekt av att årskullen av gymnasiefärskingar minskar är att BIEX-kvotens storlek kan hämmas av det, vilket alltså skulle motverka en sänkning av gränserna.

BI-kvoten kan också påverkas i viss utsträckning, eftersom gymnasiefärskingar ansöker även där, och de platser som eventuellt tappas av BIEX och BI skulle istället tillfalla BII och BF.

För att sammanfatta: jag skulle gissa att det låga antalet gymnasiefärskingar leder till en sänkning av BIEX-gränserna, som möjligen även kan leda till en sänkning av de andra gränserna.
Dock är ett frågetecken hur, och hur mycket, BIEX-kvotens gränser egentligen påverkas. Samspelet mellan färre nya ansökande, färre nya med toppbetyg och färre nya platser är lite invecklat. :)
Gasto

Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av Gasto »

Nils, tror du att gränserna kommer att vara lägre eller högre än gränserna HT 2015?
Solixxxx
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 sep 2015, 20:18

Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av Solixxxx »

Hej Nils!
Tack så mycket för svar:)))))
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av Nils »

Gasto skrev:Nils, tror du att gränserna kommer att vara lägre eller högre än gränserna HT 2015?
Se nedan.
Nils skrev:För att sammanfatta: jag skulle gissa att det låga antalet gymnasiefärskingar leder till en sänkning av BIEX-gränserna, som möjligen även kan leda till en sänkning av de andra gränserna.
Gäst

Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag kommer söka till HT-2016 med 21,72 i kvoterna Biex och B1. Jag är osäker om jag kommer in på Göteborg.
kollen

Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av kollen »

Du kommer in men först i reservintaget så du måste ha is i magen.
Gäst

Minsta årskullen på 13 års tid (ht 2016)

Inlägg av Gäst »

Hej, jag ska också söka med 21,73 i Biex ht16. Jag vill söka till Uppsala och undrar om jag har någon chans till höstterminen.
Min andra fråga är hur stor chansen är för vårterminen i Uppsala.
Låst