Leverceller är komplexa - hjälp med fråga?

Frågor, svar, nyheter, artiklar, föredrag, et cetera.
Jimmy95

Leverceller är komplexa - hjälp med fråga?

Inlägg av Jimmy95 »

Jag har en fråga i min bok som jag har försökt klura ut i snart 2,5 h men fattar ej ? Någon?
The liver provides glucose to the rest of the body between meals. It does so by breaking down glycogen, forming glucose 6-phosphate in the penultimate step. Glucose 6phosphate is converted to glucose by splitting offthe phosphate.. Why do you suppose the liver removes the phosphate by hydrolysis, rather than reversing the reaction by which glucose 6-phosphate (G6P) is formed from glucose (glucose + ATP -+ G6P + ADP? By reversing this reaction the liver could generate both glucose and ATP
TheCell

Re: Leverceller är komplexa - hjälp med fråga?

Inlägg av TheCell »

Jag antar att detta finns i the cell? I frågan så anges Gibbs free energy som negativ vilket innebär att reaktionen sker spontant (alltså G6P-->G+Pi). Å andra sidan verkar den andra reaktionen (alltså G6P+ADP-->G+ATP) ha en positiv gibbs free energy vilket tyder att den inte kan ske spontant. Så helt enkelt handlar den om hur mycket free energy en reaktion kan ge för att dess sannolikhet ska öka. En sak som (borde rimligtvis) göra Gibbs free energy mer negativ är ett enzym (vilket finns inte för den andra reaktionen). Detta är då G=H-TS där H=värme från reaktionen; T= temp i K och S= entropy. Enzymer minskar H genom att ge en alternativ väg för reaktioner att ske vilket orsakar en mer negativ G som gör att en reaktion kan hända (om G blir negativ alltså). Jag använde panel 2-7 för att svara på frågan; The cell 5e ;). Lycka till!!
Jimmy95

Re: Leverceller är komplexa - hjälp med fråga?

Inlägg av Jimmy95 »

Tack! Pluggar du också till läkare, vart? :D
Jimmy95

Re: Leverceller är komplexa - hjälp med fråga?

Inlägg av Jimmy95 »

Jag har ytterligare en fråga som lyder och undrar om du har löst den, för den inte är förklarad i boken eller något.
Suggest a rank order for the pKvalues (from lowest tohighest) for the carboxyl group on the aspartate side chainin the following environments in a protein. Explain your ranking.
1. An aspartate side chain on the surface of a protein with no other ionizable groups nearby.
2. An aspartate side chain buried in a hydrophobic pocket on the surlace of a protein
. 3. An aspartate side chain in a hydrophobic pocket adjacent to a glutamate side chain.
4. An aspartate side chain in a hydrophobic pocket adjacent to a lysine side chain.

Men liksom i en hydrofob ficka kan inte amiosyran reagera eller hur så då borde det då inte vara någon pk på nummer två? Eller jag förstår inte hur jag ska besvara annars frågan det e för komplicerAt.
Medstud4

Re: Leverceller är komplexa - hjälp med fråga?

Inlägg av Medstud4 »

Hej!
Nej jag går faktiskt på en högre termin men har gillat att bläddra lite i The Cell ibland, jag studerar i Sverige :)
pK=4.7 för aspartat enligt sida 60 i the Cell 5e.
pK värde borde vara rankat från högst till lägst så här (kolla numrering i frågan också, lagt den mellan parantes)
(3)aspartat nära glutamat pga både är syror så pK kommer ligga mindre än 4.7
(1)aspartat med ingen andra sidokedja i närhet
(2)aspartat på ytan av proteinet
(4)aspartat nära lysin pga de är syra och bas, då har man högre "A-" koncentration. Kolla på wikipedia länken där nere alt. din gymnasiebok i kemi.

(1) och (2) ligger egentligen nära varandra men med tanke på att den på ytan kan ingå i reaktioner (och cellen har generellt en pH som är basisk; alltså mer A- än om aspartat sidokedjan hade varit helt instängd i en hydrofob miljö då den skulle vara ca.4.7 , därav rankningen)

pK är ett mått på styrkan av syra. Ju lägre pK är desto starkare en syra är, för mer info se http://en.wikipedia.org/wiki/Acid_dissociation_constant .

Jag tror dock att du borde kolla med en prof. eller dylikt för att det var länge sedan jag läste om cellen och kemi....
Jimmy95

Re: Leverceller är komplexa - hjälp med fråga?

Inlägg av Jimmy95 »

Enligt vad jag vet är pk = ph då halva karboxylsyrorna eller aminer i är i joner
medstid

Re: Leverceller är komplexa - hjälp med fråga?

Inlägg av medstid »

pK=pH ENDAST vid den punkten där man får lika mycket syra som bas i mol; alltså ekvivalenspunkten (om man nu ska ta titrationskurvor som exempel..). I och med att pH=pK+log(bas/syra) och om bas/syra=1 då är pH=pK så det är ett särskilt "fall" där pK=pH. Om du har en kemi bok så kan du kolla i kapiteln om syra och baser :)
medstudd

Re: Leverceller är komplexa - hjälp med fråga?

Inlägg av medstudd »

Din beskrivning är dock sant då det är i princip samma sak du säger fast i mer biokemiskt korrekta termer :)
Skriv svar