Hur har naprapati nästlat sig in i svensk sjukvård?

Frågor, svar, nyheter, artiklar, föredrag, et cetera.
August

Hur har naprapati nästlat sig in i svensk sjukvård?

Inlägg av August »

Hej!

Jag har under en längre tid funderat på hur naprapatin egentligen nästlat sig in i svensk sjukvård, som skall vara evidensbaserad. En naprapat kan ju till och med erhålla legitimation från socialstyrelsen. I och med legitimationen och samarbeten mellan naprapater och sjukhus så tror jag att gemene man har ytterst svårt att bedöma vilken behandling som faktiskt fungerar.

Ser gärna lite input från er som jobbar som läkare i vården kring hur utbredda problemen är och vad ni anser om att yrket "legitimeras" i hänseende att få patienter att kunna se skillnad på riktig vård och alternativmedicin.

Som en utomstående observatör känns läget idag som ett fullständigt misslyckande vad gäller att kunna garantera bästa möjliga vård för patienten.
Erik

Hur har naprapati nästlat sig in i svensk sjukvård?

Inlägg av Erik »

Kan ej svara i egenskap av färdig läkare. Min åsikt är dock att läget är katastrofalt. Att legitimera alternativmedicinska behandlingar är alltid farligt, speciellt om denna "tolerans" sprider sig till den grad att fungerande medicin och vård undanträngs. Ser detta gång på gång vid cancerbehandling där farligare kusiner till naprapati faktiskt dödar patienter.

Efter alla föreläsningar om vetenskaplighet och beprövad erfarenhet är naprapatins inflytande i vården ytterst pinsam.
Anna Svensson

Hur har naprapati nästlat sig in i svensk sjukvård?

Inlägg av Anna Svensson »

Håller helt med. Hur kommer det sig egentligen att legitimation utfärdas till Naprapater? Har knappt varit på sjukhus än i utbildningen så jag vet inte i vilken utsträckning de konkurrerar med evidensbaserad medicin.
Skriv svar