Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Papperslösa kan få rätt till subventionerad vård

Frågor, svar, nyheter, artiklar, föredrag, et cetera om sjukvårdens organisation och politik.

09 apr 2012, 19:10

empezar skrev:En kompromiss vore att bara subventionera nödvändig vård till ickemedborgare. Nu pratar man ju om att de ska få vård på samma villkor. Alltså "Hej doktorn, jag har en leverfläck här som jag tycker är jobbig när jag kammar håret. Jag har haft den i 12 år men nu vill jag ta bort den."-situationer. Ja, det händer dagligen på VC, och jag tycker inte den sortens vård ska vara subventionerad. Dessutom kostar vård till illegala mer än till svenskar eftersom man (oftast) måste ha en tolk.

Håller med!
Jag personligen tänker i sådana banor som akutvård, akuttandvård, förlossning, preventivmedel, abort...
Guest

10 apr 2012, 01:06

Det kan dock påpekas att vi redan har vård för papperslösa personer under 18 år, detta utan att det har blivit någon anstormning till Sverige av hitflugna ungdomar.

Därtill tillkommer att flera landsting (t.ex. redan nämnda Sörmland) och regioner redan ger vård till papperslösa efter egna beslut, däribland Skåne som torde vara ett av de områden i Sverige som ligger mest tillgängligt för människor utifrån. Farhågorna om vårdturism har hittills inte besannats där.
http://www.skane.se/sv/Nyheter/Politik/ ... lyktingar/

Enligt Förenta Nationerna / Paul Hunt har även en majoritet av de europeiska länderna en mindre restriktiv lagstiftning i frågan än vad Sverige har. Det bör därför vara möjligt för Sverige att bli mer normalt i denna fråga utan att riskera att sticka ut på det sätt som många har uttryckt oro för.

Enligt en uppgift jag har sett skulle kostnaden för vård av papperslösa vuxna motsvara 0,3 % av dagens vårdbudget, dock har jag ingen konkret källa att hänvisa till här.

/ mina 2 ören
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

03 jul 2012, 12:53

Enligt en överenskommelse mellan Moderaterna, Kristdemokraterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet skall papperslösa ges samma tillgång till sjukvård som asylsökande, det vill säga subventionerad sjukvård för "sådana tillstånd som inte kan anstå".

Samtidigt ges barn upp till 18 års ålder samma tillgång till subventionerad sjukvård (inklusive förebyggande vård och tandvård) som svenska medborgare.

Dessa ändringar träder i kraft från och med den 1 juli år 2013.

För utförligare läsning:
Svenska Dagbladet: "Papperslösa ska få rätt till vård"
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

03 jul 2012, 15:16

Det här är något som borde införts för länge sedan, och många landsting ger redan vård till papperslösa. Jag hoppas det här förslaget innebär nytillskott av pengar till vården, så att den inte sker på bekostnad av andras vård, i och med att vården redan är tyngd av budgetunderskott och nedskärningar.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
empezar

26 okt 2012, 18:36

Dagens Medicin - "Kritiserar förslag om papperslös vård"
Dagens Medicin skrev:Regeringen och Miljöpartiet har kommit överens om nya regler kring vård för papperslösa och gömda. De nya reglerna ska börja gälla från den 1 juli 2013. Förslaget är nu ute på remiss till den 9 november.

Läkarförbundet skriver i sitt remissvar att förslaget innebär att ”vårdpersonalen tvingas sortera mellan olika personer utifrån deras juridiska status”.
Läkarförbundet anser snarare att alla bör ha rätt till samma vård.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

30 nov 2012, 17:08

Läkartidningen: "Orimligt att det kan vara ett brott att ge vård"
JK påpekar att det självklart förekommer fall där det är svårt att avgöra om vården kan anstå eller inte och menar att ett så vagt begrepp inte kan utgöra en avgränsning mot vad som är straffbart. Rent allmänt tycker JK att det framstår som en orimlighet »att det över huvud taget skulle komma i fråga att en av sjukvårdspersonal, i överensstämmelse med vetenskap och erfarenhet, vidtagen åtgärd skulle anses utgöra brott«.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

30 nov 2012, 18:55

Jag vet en vårdcentral som gav vård åt en papperslös man som riskerade sin hörsel på ena örat (vaxpropp). Creds! Blev väldigt glad över det jag var med om, jag hade förmodligen gjort det också.
Nyberg89
Blivande läkarstudent