Vilken dator passar till läkarprogrammet?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
blivandelakare

Vilken dator passar till läkarprogrammet?

Inlägg av blivandelakare »

Hej! Jag ska köpa dator inför mina studier på läkarprogrammet. Jag funderar på att köpa en Ipad pro, då det verkar vara skönt att kunna rita och göra anteckningar av exempelvis molekyler direkt på surfplattan istället för att ha massa anteckningsblock. Tror ni Ipaden kan ersätta anteckningsblocken? Eller skriver man mycket och därför borde jag köpa en vanlig Macbook?
Jag ska plugga på KI.
Jspr

Vilken dator passar till läkarprogrammet?

Inlägg av Jspr »

Tycke och smak, men att kunna anteckna direkt i pdf:en från föreläsaren på en platta är helt fantastiskt smidigt. Så stor skärm som möjligt och ngt typ av don att skriva med (kanske ingår?). En väl värd investering. Även superbra med anatomiappar och liknande i det formatet.

Generellt är det bara ett fåtal skrivuppgifter under preklin där laptop skulle vara att föredra. Examineringar sker genomgående i form av muntliga framställningar och dugga/tenta. De verkar älska att ge ut stora mängder material som rakt upp och ner ska bankas in moment efter moment, inte särskilt mkt resonerande.
blivandelakare

Vilken dator passar till läkarprogrammet?

Inlägg av blivandelakare »

Jspr skrev:Tycke och smak, men att kunna anteckna direkt i pdf:en från föreläsaren på en platta är helt fantastiskt smidigt. Så stor skärm som möjligt och ngt typ av don att skriva med (kanske ingår?). En väl värd investering. Även superbra med anatomiappar och liknande i det formatet.

Generellt är det bara ett fåtal skrivuppgifter under preklin där laptop skulle vara att föredra. Examineringar sker genomgående i form av muntliga framställningar och dugga/tenta. De verkar älska att ge ut stora mängder material som rakt upp och ner ska bankas in moment efter moment, inte särskilt mkt resonerande.
Skönt, då tror jag att det blir en Ipad pro som jag får köpa tangentbord till! :ler:
Lundastudent

Vilken dator passar till läkarprogrammet?

Inlägg av Lundastudent »

Spelar inte så stor roll vilken dator du har, bara du har någon iallafall. Jag personligen har mycket kurslitteratur på datorn och därför prioriterade jag en väldigt högupplöst skärm. Någon annan i min klass har en touchskärm och antecknar på föreläsningar (enligt mig fungerar detta lite halvdant).

Eftersom vi inte använder krävande datorprogram som kanske andra studenter gör, ställs ju inte så höga krav att man behöver en bra dator.

Spontant hade jag rekommenderat någon form av Macbook om du är van iOS användare. Annars finns det billigare alternativ som uppfyller syftet minst lika bra.
Jossan123

Vilken dator passar till läkarprogrammet?

Inlägg av Jossan123 »

Jag har länge funderat på en surface pro men blir osäker om den är lämplig. Vilka nackdelar ser du med ha en sån/anteckna på touch skärm?
blivandelakare

Vilken dator passar till läkarprogrammet?

Inlägg av blivandelakare »

Lundastudent skrev:Spelar inte så stor roll vilken dator du har, bara du har någon iallafall. Jag personligen har mycket kurslitteratur på datorn och därför prioriterade jag en väldigt högupplöst skärm. Någon annan i min klass har en touchskärm och antecknar på föreläsningar (enligt mig fungerar detta lite halvdant).

Eftersom vi inte använder krävande datorprogram som kanske andra studenter gör, ställs ju inte så höga krav att man behöver en bra dator.

Spontant hade jag rekommenderat någon form av Macbook om du är van iOS användare. Annars finns det billigare alternativ som uppfyller syftet minst lika bra.
Så du tycker inte att en ipad pro eller en surface pro skulle vara bra att ha? Varför funkar det inte bra att anteckna på surfplattan?
Lundastudent

Vilken dator passar till läkarprogrammet?

Inlägg av Lundastudent »

blivandelakare skrev: Så du tycker inte att en ipad pro eller en surface pro skulle vara bra att ha? Varför funkar det inte bra att anteckna på surfplattan?
Det fungerar säkert jättebra men för mig personligen passar det inte. Jag lyssnar mer på föreläsningar och att göra korta antecknar i sidan gör det bara mer komplicerat för mig än att inte göra det. Men det är ju en smaksak huruvida det hjälper dig eller inte.

Om valet står mellan en riktig laptop eller en iPad pro hade jag valt en laptop, alla dagar i veckan. Det finns annat man vill kunna göra på fritiden med datorn.
Skriv svar