Läkarrock

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Chris

Läkarrock

Inlägg av Chris »

Hej!

Någon som vet vart man kan köpa en läkarrock i Göteborg eller på nätet? Om någon köpt från nätet berätta gärna om kvalitén.

Tack på förhand!

Mvh/Christoffer
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Läkarrock

Inlägg av empezar »

Vad ska du med en läkarrock till?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Chris

Re: Läkarrock

Inlägg av Chris »

Ja tänkte bära den, har du någon tips? :flinar:
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Läkarrock

Inlägg av empezar »

Hur hade du tänkt använda den? Tvätta den?

Vissa sjukhus tillhandahåller rockar, men även där är det lite tabubelagt att faktiskt ta på sig en. Jag önskar att vi fick ha rockar på Ackis, men jag har aldrig sett någon i textilrummet. Nu på vintern är det väldigt kallt med bussarong och jag vill helst inte ha privata kläder på mig under eller över (som vissa har). De "ytterplagg" som sjukhuset tillhandahåller ser antingen förjävliga ut eller så är de bara totalt opraktiska. Väldigt synd att somliga yrkeskategorier kände sig hotade av ett plagg.

Om du verkligen vill använda en läkarrock bör du bli t ex radiolog. De går ofta omkring med fina rockar med skjorta och slips under. Riktigt stiligt. Men att köpa en för att ha under studietiden vet jag inte om det är en sån bra idé.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
KI-student

Re: Läkarrock

Inlägg av KI-student »

Jag såg att de säljer rock på
http://www.medistore.se/ShowSearchResul ... tring=rock

Ingen aning om kvalitet/pris. Det finns säkert flera ställen om du googlar.
Som sagt tänk på: 1. Som läkarstudent får du alltid låna kläder. 2. Man får inte använda egna kläder enligt hygienpolicy 2. Långärmad får ej användas. (Vi fick använda läkarrock/labbrock endast vid några få tillfällen på Klin.kem, klin.mikro och KIT- labbar.
Några kursare som gjorde utbyte utomlands fick däremot skaffa egna arbetskläder (oftast just läkarrock) men de är billigare att köpa där borta på plats.
Chris

Re: Läkarrock

Inlägg av Chris »

Den avdelning jag är på SU/ÖS använder de flesta rock och den som jag har är för stor för mig blev ombedd av min handledare att köpa 2st privat. Man kan ju använda rocken och väva upp ärmarna på dem och vid patient kontakt kan man ta av sig den. Får se om jag ska köpa eller ej;) tack för tipsen!
Skriv svar