Stetoskop

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Bladspenat
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 jul 2011, 20:36

Stetoskop

Inlägg av Bladspenat »

En fråga till läkarstudenter på de kliniska terminerna: Vilket stetoskop har ni? Vad har era kursare? Vad behöver man?
Jag undrar eftersom jag själv ska börja den kliniska delen av min utbildning och därför funderar på att införskaffa ett stetoskop. Just nu vet jag inte riktigt hur jag ska välja, vilken "nivå" man bör lägga sig på - vad som är rimligt för en student och vad som är overkill.

Utöver det så har jag ett annat spörsmål. Vet att folk tidigare har beställt billiga stetoskop från steeles.com men när jag mailade dem häromdan fick jag till svar att de inte skickar varken Littmann eller Welch Allyn stetoskop till Sverige. Finns det något sätt att kringgå detta? Eller kanske någon annan billig affär i staterna.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Stetoskop

Inlägg av empezar »

Jag vet att folk från min klass gick ihop och beställde massor av stetoskop samtidigt från någon sida i UK (vet ej vilken). De fick antagligen något bra paketpris när de gjorde detta. De slapp i alla fall betala massor med frakt.

De köpte Littmann Master Cardiology till samma pris som jag betalade för mitt Littmann Master Classic II.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Cissi
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 maj 2011, 12:48

Re: Stetoskop

Inlägg av Cissi »

empezar skrev:Jag vet att folk från min klass gick ihop och beställde massor av stetoskop samtidigt från någon sida i UK (vet ej vilken). De fick antagligen något bra paketpris när de gjorde detta. De slapp i alla fall betala massor med frakt.

De köpte Littmann Master Cardiology till samma pris som jag betalade för mitt Littmann Master Classic II.
kan vara denna sida: http://www.medisave.co.uk/
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Stetoskop

Inlägg av MedStud »

Köpte mitt på medisave.co.uk. Tror inte att jag någonsin kommer behöva nåt bättre än mitt Cardiology III heller. Fördel med att köpa därifrån är att det är pålitlig och snabb frakt och du slipper eventuellt tullkrångel.

Köper man ett normalt (inte master) kan man även lyssna på mindre hjärtan och kärl med större precision.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Stetoskop

Inlägg av Nils »

Nedanstående inlägg har gjorts till en egen tråd:
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?t=2588
LundVT13 skrev:Hej allihopa, ska påbörja min första termin på läkarprogrammet Lund nu till våren och till julklapp fick jag ett stetoskop (Littmann Classic II S.E). En läkarvän till familjen nämnde att den var starkt rekommenderad för läkarstudenter. Nu till min fråga...hur använder man den?
Jag vet att det alltför tidigt för att bekymra sig om det men det skulle vara roligt om man kom lite småkunnig in till utbildningen och får "skina" lite. Nån som vill dela med sig av sina kunskaper, "Tips & tricks" på hur man använder ett stetoskop och vad man ska göra och INTE ska göra?
Gäst

Stetoskop

Inlägg av Gäst »

Hej hur gör man med stetoskop ? Köper man det själv via nätet eller via skolan?
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Stetoskop

Inlägg av Hakke1 »

Hej Gäst!
Du köper det själv. Finns diverse hemsidor för detta: Medisave (UK), Steeles (US) osv. Du kan även gå ihop med några av dina kursare för att köpa stetoskop då du kan få dels mängdrabatt, dels billigare frakt. Behövs dock inte egna stetoskop förrän T4 (iaf på KI som har kortast preklin av samtliga svenska läkarprogram). Rekommenderar fö Littmanns Master Cardiology (min favorit) alt Cardiology III varmt.
Eli

Stetoskop

Inlägg av Eli »

Jag köpte ett skräpstetoskop när jag läste T1 för att ha med på praktik. Inget måste alls, men jag sprang på ett billigt. Insåg att jag inte skulle veta vad jag vill ha för något förrän senare i utbildningen, så därför väntade jag med att köpa ett bra. I vår klass gick en massa personer samman under T1 och beställde Littmann-stetoskop med namngravyr från England, det blev billigare. Men som sagt, man behöver det egentligen inte i början av utbildningen.
Gäst

Stetoskop

Inlägg av Gäst »

men som läkare vilket stetoskop är vanligast ?
Anonym

Stetoskop

Inlägg av Anonym »

Gäst skrev:men som läkare vilket stetoskop är vanligast ?
Blodtryckstetoskopet på salen eller vilket bättre stetoskop som helst.
Skriv svar