Behovet av bärbar dator?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Berzerk
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 apr 2011, 17:24

Behovet av bärbar dator?

Inlägg av Berzerk »

Jag kommer med största sannolikhet att börja läkarutbildningen vid Lunds universitet nu till hösten. För tillfället äger jag en stationär dator men jag överväger att sälja den och införskaffa en bärbar istället.

Hur stort är behovet av just en bärbar dator på läkarutbildningen i Lund (men även övriga lärosäten)? Är det många som använder dessa vid föreläsningar, grupparbeten och liknande eller är det block och penna som gäller? Tror ni det kan vara stora fördelar att ha en bärbar dator under utbildningens gång? Förutom utbildningsmässigt, finns det några andra argument för att ha en bärbar dator istället för en stationär på universitetet?

Tacksam för svar.
cortege
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 apr 2011, 14:49

Re: Behovet av bärbar dator?

Inlägg av cortege »

Jag kan inte svara för läkarprogrammet, och ej heller för andra lärosäten.

Dock pluggade jag biomedicin 3 år på KI.

Här är min sammanfattning:

1. Dator på föreläsningarna suger. Det är omständigt att rita pilar och flödesscheman på datorn.

2. Dator på föreläsningarna suger. Oftast får man hand-outs och därför går det att kluddra direkt på papprena.

3. Dator på föreläsningarna suger. Skolan antar inte att folk kommer med datorer, därför är upplägget inte anpassat för datorer.

4. Dator på föreläsningarna suger. Det kan bli kallt, regna, bli ruggigt och du kan bli rånad.

Avslutningsvis:

Sälj aldrig en stationär dator för en bärbar. En stationär dator har du mer nytta av än en bärbar i studiesyfte eftersom en stationär dator omöjligt kan gå sönder om du inte behandlar den som en tredjevärldsmedborgare.

Och när tentan närmar sig kommer du behöva en dator tillgänglig.

Sammanfattning:

Köp en bärbar om du vill, men du kommer inte behöva det och du får inte en fördel av det heller.

Säljer du din stationära så gör du ett stort misstag och jag kommer inte bli din kompis. Det är stor chans att jag kommer in i Lund till hösten, gör jag det och får reda på att någon i min klass sålt sin stationära för en bärbar kommer jag falla in i en subklinisk depression.
Livet går vidare.
jiosefine
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 sep 2010, 16:00

Re: Behovet av bärbar dator?

Inlägg av jiosefine »

Hej!

Jag ska precis avsluta min första termin på läkarprogrammet i Lund. På föreläsningarna är det ett fåtal som har med datorer men vad de gör med dom vet jag faktiskt inte :blinkar:, nej men på alla föreläsningar så får man handouts av föreläsarens powerpointpresentation, vilka är alldeles utmärkt för att kladda anteckningar i. Så för föreläsningar behöver du definitivt inte en bärbar dator.

För studierna i övrigt kan jag inte se något direkt syfte av att ha en bärbar dator. Förutom grundkursen så sker ju alla studier med böcker. Den enda gång jag använt min bärbara dator i skolan var när vi skrev vår labbrapport för projektlaborationen och det hade vi kunnat gjort hemma eller på biblioteket istället.

Lycka till med intagningen! Lund är fantastiskt på alla sätt och vis.
Berzerk
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 apr 2011, 17:24

Re: Behovet av bärbar dator?

Inlägg av Berzerk »

Tack för båda era svar. Känns betryggande att jag kan behålla min stationära dator med gott samvete.
cortege skrev:Säljer du din stationära så gör du ett stort misstag och jag kommer inte bli din kompis. Det är stor chans att jag kommer in i Lund till hösten, gör jag det och får reda på att någon i min klass sålt sin stationära för en bärbar kommer jag falla in i en subklinisk depression.
Haha, härligt med potentiellt blivande kursare som har humor :flinar:
Cissi
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 maj 2011, 12:48

Re: Behovet av bärbar dator?

Inlägg av Cissi »

Hej, jag skulle införskaffa i en bra diktafon istället. På så sätt kan du lyssna uppmärksamt på föreläsningen och ändå kunna renskriva hemma efter den. Det kommer att vara min taktik. Läste 4 år på Universitet förut och i efterhand ångrat mig att jag inte gjorde på det sättet.
thensome
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 jan 2010, 22:40

Re: Behovet av bärbar dator?

Inlägg av thensome »

Behovet av dator har minskat kraftigt tack vare de moderna mobiltelefonerna. Nu finns jättebra spel på dessa, och man behöver inte en dator för att surfa eller spela på föreläsningarna. Dessa är i alla fall de slutsatser jag dragit av att studera min klass. Står valet mellan en dator eller en fyrfärgspenna (som man måste byta färg på var fjärde sekund, annars failar man tentan) så stör det mindre med tangentbordsljud. Dock är en fyrfärgspenna väldigt mycket billigare. Skall man vara superkandis är det dessutom nästan ett måste.
adamsthlm
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 jul 2010, 19:52

Re: Behovet av bärbar dator?

Inlägg av adamsthlm »

Jag använder min dator till allt på läkarlinjen, med den kan jag ha föreläsningarna uppe i PDF och anteckna i dem sjukt smidigt så jag rekommenderar dator till 100%
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Behovet av bärbar dator?

Inlägg av empezar »

Jag har en surfplatta, bärbar dator och stationär dator och måste säga att den bärbara datorn nog har minst värde för mig studiemässigt. Det kan vara bra att ha en bärbar dator när man skriver labrapporter (någon gång per termin?), men då finns det ju datorsalar på skolan, eller så har någon annan med sig sin bärbara dator.

Köp hellre en surfplatta, de är bra att ha för fallplugg (men funkar ungefär lika bra med vanligt papper och penna) och man kan fylla dem med böcker i PDF-format vilket gör väskan betydligt lättare. Att slippa bära med sig alla böcker är den absolut främsta fördelen med surfplatta tycker jag. Synd bara att många bokförlag inte släpper sina böcker i PDF-format. Kanske hinner 2000-talet ifatt bokförlagen snart också.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Behovet av bärbar dator?

Inlägg av Nyberg89 »

empezar skrev:Jag har en surfplatta, bärbar dator och stationär dator och måste säga att den bärbara datorn nog har minst värde för mig studiemässigt. Det kan vara bra att ha en bärbar dator när man skriver labrapporter (någon gång per termin?), men då finns det ju datorsalar på skolan, eller så har någon annan med sig sin bärbara dator.

Köp hellre en surfplatta, de är bra att ha för fallplugg (men funkar ungefär lika bra med vanligt papper och penna) och man kan fylla dem med böcker i PDF-format vilket gör väskan betydligt lättare. Att slippa bära med sig alla böcker är den absolut främsta fördelen med surfplatta tycker jag. Synd bara att många bokförlag inte släpper sina böcker i PDF-format. Kanske hinner 2000-talet ifatt bokförlagen snart också.
Vet du om det finns något bra program för iPad (om det är en sådan du har) att ta anteckningar på? Har funderat på att köpa en platta just för studier, men har varit skeptisk till om det finns program som är bra. Skriva och rita, skulle vara kanon.
Guest

Re: Behovet av bärbar dator?

Inlägg av Guest »

Nyberg89 skrev: Vet du om det finns något bra program för iPad (om det är en sådan du har) att ta anteckningar på? Har funderat på att köpa en platta just för studier, men har varit skeptisk till om det finns program som är bra. Skriva och rita, skulle vara kanon.

Det finns en sida som heter Inkling.com och de har medicin böcker i form av app till iPad

https://www.inkling.com/store/illustrat ... arvey-5th/#

Bl.a. finns det:
- Lippincott’s Illustrated Reviews: Biochemistry, Harvey
- Essential Cell Biology 3rd edition, Albert

Medical Physiology, 2nd edition, Boron kommer att släppas i aug 2012!


Direktlänk till listan med medicin böcker:
https://www.inkling.com/store/category/medicine/

Jag har inte testat dem och kan därför inte säga hur bra de är, kanske någon annan som har testat dem.
Skriv svar