Böcker T1, inför läkarstudierna

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
fiskis

Böcker T1, inför läkarstudierna

Inlägg av fiskis »

Funderar att köpa Anatomi boken, vilken rekommenderar ni ??. :glad:
Eli

Böcker T1

Inlägg av Eli »

Olika lärosäten har olika kurslitteratur som de rekommenderar. I Göteborg kör man på Human Anatomy av Marieb m.fl. första terminen. Den är även bra att ha under den stora anatomikursen termin 4, men då rekommenderas även Clinically oriented anatomy av Moore, i kombination med en atlas. Vad gäller atlas gillar jag Sobotta då den innehåller mycket bilder, men de är också klumpiga. Det finns t ex anatomisk bildordbok av Feneis som många gillar, den är liten och lätt att ha med sig men innehåller uppenbarligen inte lika mycket bilder.

Så om du vill läsa lite om anatomin nu innan så rekommenderar jag Marieb. Där är latinet dock på engelska (det är det i alla bra läroböcker i latin). Så antingen kollar du upp vad det heter på "riktigt" latin på typ Google eller så skaffar du en atlas med rätt latin i också.

Engelskt/amerikanskt latin är alltså en variant av de vetenskapliga namn vi använder oss av i Sverige och många andra länder. Istället för att säga nervus trochlearis som vi gör här så står det the trochlear nerve i en amerikansk lärobok, t ex. De slänger om orden och ändrar ändelserna för det mesta, så man fattar vad de menar men det är inte korrekt om man ska använda vetenskapliga namn.
fiskis

Böcker T1

Inlägg av fiskis »

Jag ska kolla på det, tack för tipset !. Har ni mycket kliniskt i Göteborg??. Tänkte på Ktc eller typ ronder i sjukhus. Har också hört att nollningen inte är den bästa i göteborg.
Eli

Böcker T1

Inlägg av Eli »

Jag tror att t ex Linköping har mer kliniskt tidigt i utbildningen. Under termin 1-2 har vi 3-4 dagar på vårdcentral respektive sjukhus, under termin 3 har vi en dag klinisk dag på valfritt ställe (vi har även eget val under termin 2) och statusträning m.m. på KTC. Termin 4 är det 4 dagar på vårdcentral, och under kursen patologi termin 4 är det deltagande i cytologimottagning, kliniska obduktioner, kliniska konferenser (ronder) m.m. Man kan delta väldigt mycket på många av de sakerna om man vill.
Termin 5 är man ute på klinik eller KTC varannan vecka.
Termin 6 och uppåt är renodlade kliniska terminer, då är man ute på klinik typ hela tiden.
Det är redan från termin 1 fritt att gå till KTC när de har öppen träning en e.m./vecka. Där kan man i början öva på att ta venprover och typ blodtryck, senare på att sätta PVK och göra statusträning, osv.
Jag tycker det är lagom mycket, tänkte i början att jag skulle vilja ha mer klinik tidigt i utbildningen men insåg att med tanke på att det finns en del att plugga och annat att göra så är 1 dag/månad lagom de första tre terminerna. Man får liksom tillräckligt för att öva på att möta patienter och få en insikt i vad jobbet handlar om.

Nollningen tyckte jag var rolig. Det var aktiviteter varje dag i två (?) veckor, med allt från samarbetsövningar och middagar till sittningar och fester. Men kan hända att den är bättre på andra ställen som är lite mer "studentiga", typ Lund. Jag var nöjd i alla fall och tror inte man ska välja utbildning på hur nollningen är utan snarare på vilken stad man vill bo i i 5,5 år.
Skriv svar