Bra litteratur inför kursstart

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Andreas
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 jul 2008, 20:58

Bra litteratur inför kursstart

Inlägg av Andreas »

Laurell, Klinisk kemi i praktisk medicin är det att rekommendera för att ha mycket kött på benen vid kursstart? Eller finns det bättre böcker?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Bra litteratur inför kursstart

Inlägg av Nils »

Andreas skrev:Laurell, Klinisk kemi i praktisk medicin är det att rekommendera för att ha mycket kött på benen vid kursstart? Eller finns det bättre böcker?
Det är en bra bok men du är nog lite tidigt ute, den behövs (enligt mig) inte förrän kurserna inför de kliniska terminerna.

I övrigt rekommenderbar litteratur beror på vad du ska läsa första terminen...
Andreas
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 jul 2008, 20:58

Re: Bra litteratur inför kursstart

Inlägg av Andreas »

Det låter bra, det har nog kommit en ny upplaga till dess. Här finns schemat för bl. a. T1:

http://kurswebb.medfarm.uu.se/index.php?render=nyalak
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Bra litteratur inför kursstart

Inlägg av Nils »

Andreas skrev:Det låter bra, det har nog kommit en ny upplaga till dess. Här finns schemat för bl. a. T1:

http://kurswebb.medfarm.uu.se/index.php?render=nyalak
Verkar som fysiologi och neurofysiologi... för fysiologi skulle jag nog säga antingen "Human Anatomy & Physiology" (Marieb, enklare) eller "Medical Physiology" (Boron, bättre täckande), för neurofysiologi skulle jag säga Neuroscience (Purves).
Med reservation för att jag kan tolka in fel saker i kursernas namn.
Jesan
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 nov 2008, 20:35

Re: Bra litteratur inför kursstart

Inlägg av Jesan »

Jag går T1 I Uppsala och eftersom du länkar till uppsalas hemsida så tänkte jag bara tillägga att vi använder Medical physiology av Boron. Till Kommunikation, nerver och psyke skulle man kunna använda perves, men kursledningen har sagt att det inte behövs utan boron, biokemi-boken och kursmaterialet ska vara tillräckligt.
Men om du vill läsa på inför kursstart kan jag varmt rekommendera "Människans fysiologi" av Olof Sand. Den står inte med på litteraturlistor, men rekommenderas av äldre kursare. Den kan inte ersätta Boron för den går inte in på djupet som den, men den funkar alldeles utmärkt första terminerna! (Med lite komplettering av Boron) :D
mattsand
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 maj 2009, 11:47

Re: Bra litteratur inför kursstart

Inlägg av mattsand »

hej,

jag kom just in på ki, undrar om "människokroppen: anatomi och fysiologi" av samma författare som "människans fysiologi" är något att ha för läkarstudier? har den kvar från mina ssk-studier och minns att den var mer avancerad än vi behövde, men ändå rätt basic. om inte annat kanske den är bra att läsa om inför kursstart, eller ska jag skaffa boron och läsa den istället?

/mattias
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Bra litteratur inför kursstart

Inlägg av Nils »

mattsand skrev:hej,

jag kom just in på ki, undrar om "människokroppen: anatomi och fysiologi" av samma författare som "människans fysiologi" är något att ha för läkarstudier? har den kvar från mina ssk-studier och minns att den var mer avancerad än vi behövde, men ändå rätt basic. om inte annat kanske den är bra att läsa om inför kursstart, eller ska jag skaffa boron och läsa den istället?

/mattias
Jag har inte studerat vid KI men jag skulle säga att du kan börja med boken du har. Ifall du blir färdig med den långt i förväg och är hungrig efter mer så kan du börja gå över till Boron.

Djupare texter blir alltid lättare att läsa efter förberedande läsning av översiktstexter. :)
Skriv svar