Cellbiologi

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Martion
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 dec 2012, 23:02

Cellbiologi

Inlägg av Martion »

Snart börjar studierna!

Tänkte höra om någon av er kan ge mig lite tips inför inköpet av en cellbiologibok.

De jag har att välja mellan är

Cellbiologi:
Alberts, B et al: Essential Cell Biology, Garland Science
Alberts, B et al: Molecular Biology of the Cell, Garland Science
Pollard T et al: Cell Biology, Saunders
Lodish, H et al: Molecular Cell Biology, WH Freeman and Company
Cooper, G M: The Cell - A Molecular Approach, WH Freeman and Company

Tack på förhand!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Cellbiologi

Inlägg av empezar »

Köp hellre Essential Cell Biology än Molecular Biology of the Cell, om du bestämmer dig för Alberts.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Guest

Cellbiologi

Inlägg av Guest »

Jag börjar T2 till våren i Örebro och undrar om någon har tips på vilka böcker som passar bäst?
Gäst

Cellbiologi

Inlägg av Gäst »

Alberts, B et al: Essential Cell Biology, Garland Science

Alla kör på den i Linköping, och har gjort det i många terminer. På vår lit.-listan finns bara "The Cell", men hittills är det inga massantal som har kuggat.

Använd The Cell som reserv (borde finnas på biblan antingen som ebok eller fysisk form) för vissa kapitel. Ett exempel på ett sådant kapitel är Apoptosen. Essential har ca. 2 sidor vs ca.10 sidor i The Cell.

The Cell är för övrigt löjligt stor och tung att bära runt. Och till vissa basgruppsfall (läxor) så skulle det vara närmare 100-150 sidor att läsa och förstå i The Cell kontra 30-50 sidor i Essential vilket är mycket mer rimligt att klara av på 1.5 dagar (man har ju mer att läsa utöver cellbiologi till varje basgruppsfall).
anony

Cellbiologi

Inlägg av anony »

Själv föredrog jag The Cell över Essentials, för essentials ofta var för grund. Däremot är Stryers biochemistry mycket bättre än båda, och täcker nästan allt.
Gäst

Cellbiologi

Inlägg av Gäst »

anony skrev:Själv föredrog jag The Cell över Essentials, för essentials ofta var för grund. Däremot är Stryers biochemistry mycket bättre än båda, och täcker nästan allt.
Stryers biochemistry, du skämtar :skraj: Jag har mer förståelse för dem som läser "The Cell" än Stryers, speciellt i cellbiologin. Hur kunde du läsa cellbiologi med Stryers som är biokemi-bok?

Det enda som är bra i Stryers (enligt mig) är diagrammen och bilderna, resten dvs det mesta av texten är för djup. Jag läser en kombination av Stryers och Lippincotts biokemi-bok för BIOKEMIN i celler (note: inte cellbiologi). Boken fungerar till citronsyracykeln, glycolys etc. men inte cellbiologi.

Essential är bra, det är inte bara jag som säger det. Vill du klara tentan och faktiskt förstå och komma ihåg lite saker från cellbiologin så är Essential bra. Vill du ha för mycket detaljkunskap och verkligen bryr dig om cellbiologi läs "The Cell". Om du går PBL så kommer även du bli lite hatad av din grupp om rabblar upp för mycket fakta från "The Cell" eftersom nästan ingen läser den, och de flesta faktiskt inte bryr sig så mycket om cellbiologi. Det kallas för "lagom mycket".
Laekstudd

Cellbiologi

Inlägg av Laekstudd »

Hej,

Har själv både Alberts och Lodish och föredrog Lodish, då jag tyckte att texten/infon var mer lättillgänglig beroende på hur texten var upplagd. Alberts känns bra, men lite mer svårläst (för mig), trots motsvarande djup.
Skriv svar