Litteratur- tips?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Litteratur- tips?

Inlägg av sa++ »

Hej!
Vet att det finns ett flertal trådar om litteratur men känner ändå behovet av att fråga er som redan läst T1 och vet vad som gäller. Som blivande student vill jag gärna "förbereda mig" genom att inhandla lite böcker men problemet är vilka ska jag satsa på?

1. Handlar T1 mestadels om histologi och anatomi?
2. Såg i en annan tråd att dessa rekommenderades;
- Human anatomy and physiology
- Anatomisk bildordbok
- Essential cell biology

Om jag sedan tidigare har Clinically oriented anatomy samt Larsens embryology, vilka bör jag satsa på? Om jag köper alla tre, är jag väl förberedd inför T1 eller rekommenderas andra böcker?

3. Netters flashcards (http://www.bokus.com/bok/9781416046288/ ... ash-cards/) är det någon som vet om de är bra eller onödiga?

4. Tänkte träna lite terminologi, men undrar över en sak i detta exempel; vad betyder det som står i parentesen?


latin: ampull(a), pluraländelse: ae
latin: angul(us), pluraländelse; i


Tack på förhand!

//Sara
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Litteratur- tips?

Inlägg av Wiiizzy »

1&2. Det är olika beroende på lärosäte. Är du antagen? I så fall grattis! Och om du är antagen, var är du antagen?

Jag läser ju i Lund och väljer därför att endast svara hur det är här. Vi kommer igång med histologin och anatomin ordentligt först under termin 2. Termin 1 består av en grundkurs på ca 10hp (med knäets anatomi, lite neurologi, genetik, etik och kanske lite annat smått och gott) samt cellbiologi på 18hp(OBS alltså cellbiolgi och inte histologi).
"Human anatomy and physiology (Marieb)" är bra för grundkursen men inte alls nödvändig då wikipedia+handouts räcker gott och väl. Kanske bör man låna en genetikbok i 2 veckor också. Marieb kan dock användas en del på senare terminer också och är av den anledningen i min mening ett bra köp. Vill man bara köpa en bok första terminen (vilket räcker gott och väl för att klara T1) så ska man köpa cellbiologiboken. Sen finns det ju de som inte köpt något alls och klarat sig hur bra som helst också:)

3&2. Netters flashcards har jag inte testat, men köpte atlasen idag (den tyska versionen). Bra bilder. Om du skulle vilja köpa en atlas kan jag rekommendera att köpa en begagnad om det finns i bra skick. De har ju inte förändrats märkbart på hur länge som helst. Gå även till biblioteket och bläddra igenom böckerna innan du köper dem då vissa böcker passar somliga bättre än andra.

Viktigaste tipset är trots allt att inte köpa på dig för mycket litteratur innan terminsstart. Det är med andra ord overkill med alla de böcker du listade. Det är inledningsvis lugnt tempo på läkarprogrammet så man kan gott avvakta ett tag.

Och just det, lägg inte för mycket vikt i det jag skrivit om du nu inte ska plugga i Lund, då det som sagt skiljer sig en hel del mellan lärosätena :glad:

Lycka till med studierna :glad:

PS
4. Det inom parantes är ändelsen vid singularis. Det är det är alltså det som ersätts vid pluralis. D.v.s. ampulla (singularis) blir ampullae i pluralis och angulus blir anguli.
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Re: Litteratur- tips?

Inlägg av sa++ »

:glad:
Wiiizzy skrev:1&2. Det är olika beroende på lärosäte. Är du antagen? I så fall grattis! Och om du är antagen, var är du antagen?

Jag läser ju i Lund och väljer därför att endast svara hur det är här. Vi kommer igång med histologin och anatomin ordentligt först under termin 2. Termin 1 består av en grundkurs på ca 10hp (med knäets anatomi, lite neurologi, genetik, etik och kanske lite annat smått och gott) samt cellbiologi på 18hp(OBS alltså cellbiolgi och inte histologi).
"Human anatomy and physiology (Marieb)" är bra för grundkursen men inte alls nödvändig då wikipedia+handouts räcker gott och väl. Kanske bör man låna en genetikbok i 2 veckor också. Marieb kan dock användas en del på senare terminer också och är av den anledningen i min mening ett bra köp. Vill man bara köpa en bok första terminen (vilket räcker gott och väl för att klara T1) så ska man köpa cellbiologiboken. Sen finns det ju de som inte köpt något alls och klarat sig hur bra som helst också:)

3&2. Netters flashcards har jag inte testat, men köpte atlasen idag (den tyska versionen). Bra bilder. Om du skulle vilja köpa en atlas kan jag rekommendera att köpa en begagnad om det finns i bra skick. De har ju inte förändrats märkbart på hur länge som helst. Gå även till biblioteket och bläddra igenom böckerna innan du köper dem då vissa böcker passar somliga bättre än andra.

Viktigaste tipset är trots allt att inte köpa på dig för mycket litteratur innan terminsstart. Det är med andra ord overkill med alla de böcker du listade. Det är inledningsvis lugnt tempo på läkarprogrammet så man kan gott avvakta ett tag.

Och just det, lägg inte för mycket vikt i det jag skrivit om du nu inte ska plugga i Lund, då det som sagt skiljer sig en hel del mellan lärosätena :glad:

Lycka till med studierna :glad:

PS
4. Det inom parantes är ändelsen vid singularis. Det är det är alltså det som ersätts vid pluralis. D.v.s. ampulla (singularis) blir ampullae i pluralis och angulus blir anguli.

Tack för bra svar! Ja, jag är antagen i Oslo så jag vill gärna förbereda mig. :glad:

1.Okej, då förstår jag att det gäller lite olika beroende på universitet, men du rekommenderar iaf Essential cell biology och ev Human anatomy and physiology. Tycker du då att det är bättre att satsa på The cell (som är orginalet om jag förstått rätt) eller Essential c.b?

2.Netters tyska atlas, är det denna http://www.bokus.com/bok/9783437416033/ ... -anatomie/? Varför anses tyska versionen bättre än exempelvis http://www.bokus.com/bok/9781416059516/ ... n-anatomy/? Gör man skillnad på tyskt latin och "vanligt" latin?

3. När det gäller ex atlasen, är det väldigt stor skillnad beroende på upplaga? (menar om jag köper upplaga 3, fast det finns nyare gör jag en blunder då?)

4. Biokemi är väl också grunden i allt. Vad tycker du om denna http://www.bokus.com/bok/9781609139988/biochemistry/?

5. Är det svårt att lära in sig all information på kort tid? Har du något tips som du använder dig av?

6. Det finns ju oändligt mycket att läsa innan start, men för att begränsa områdena tror du att cellbiologi, histologi, biokemi och lite anatomi och terminologi är bra att ha lite grunder innan start?

Ledsen om jag är frågvis, men skönt med svar från erfarna läkarstudenter :glad:
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Litteratur- tips?

Inlägg av Wiiizzy »

1. Man ska inte blanda ihop cellbiologiböckerna då det finns en del med nästan samma namn, så jag länkar: Essential Cell Biology är en forkortad version av Molecular Biology of the Cell (kallas ofta "The Cell"). Några föredrog den längre varianten. De flesta (mig inkluderad) läste bara den kortare och tyckte att den var bra. Mer sållande krävs om man läser den längre, samtidigt ger den mer möjlighet att gå in på djupet. Notera dock att det är mycket möjligt att The Cell eller t.o.m. en helt annan cellbiologibok är att föredra på andra lärosäten. Det beror på hur kursen är uppformad och hur djupt man går in på olika saker. Jag bör därför egentligen inte ge dig en rekommendation vad det gäller detta.

2. Vi examineras på "korrekt" latin, vilket används i den tyska versionen. Det lilla tyska som finns i boken är ganska lättförstådd även för en sådan som mig som aldrig läst tyska. Netters engelska version använder sig av... tja, vad ska jag kalla det... Anglifierad nomenklatur? Vad gäller atlas är det lite av en smaksak vad man föredrar. Det finns exempelvis engelska atlas med korrekt latin också. Vidare är bilderna är illustrerade på olika sett. Du bör därför bläddra igenom dem innan du bestämmer dig.

3. Jag har hört folk säga att man kan ha versioner från 1800 talet:) Även om jag kanske inte ska rekommendera det så ger det en bild av hur lite förändringar som skett och en upplaga som är några år gammal är inte för gammal.

4. Har inte läst den så ska inte uttala mig. Själv lånade jag Biochemistry av Berg och Stryer Den var helt okej.

5. Jag är nog fel person att fråga då min studieteknik inte är optimal. Men att studera regelbundet och inte spara allt till sista veckan är ju ett vanligt och mycket vettigt tips.
Satsa på att förstå helheten och stirra dig inte blind på detaljer. Man förväntas inte kunna alla detaljer som står i böckerna, men man ska ha utvecklat en generell förståelse för områdena. Sen finns det förstås vissa saker som man helt enkelt ska kunna riktigt bra, men det framkommer på föreläsningarna vilka saker det är. Exempelvis förväntas man kunna vissa metabola vägar men inte hela biokemiboken då det är omöjligt att lära sig på typ 2-3 veckor.

Ett tips är att kolla på gamla tentor för att få en förståelse för vilka typer av frågor som kommer och därmed vad ni förväntas kunna. Spara dock en del gamla tentor inför tentaplugget.

6. Lite grunder i Anatomi skulle nog inte skada, men det är definitivt inte nödvändigt. Man förväntas ju inte ha några förkunskaper. Sen kan det å andra sidan vara lite kul att kolla på lite översiktligt och lära sig lite generella termer o.s.v. Vettigast är nog att repetera gymnasiekemin. Biokemidelen, då alltså då många uppfattar det som det tyngsta. Saker att ha koll på är exempelvis citronsyracykeln, glukolys, glykoneogenes, glykogenes, glykogenolys, fettsyraoxidation osv. D.v.s. metabola vägar.
Här en lista på begrepp som kursledningen i Lund räknade med att vi skulle ha förkunskaper kring på cellbiologikursen: Man var givetvis inte tvungen att kunna allt i förväg. Själv hade jag inte koll på kanske 1/3 av begreppen, men det går ju relativt snabbt att plugga in.
sa++ skrev:Ledsen om jag är frågvis, men skönt med svar från erfarna läkarstudenter
Jag är inte väldigt erfaren själv. Lita inte för mycket på mig. :glad: Börjar T2 till hösten.
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Re: Litteratur- tips?

Inlägg av sa++ »

Tack för hjälpen! Även om du "bara" är T2 så har du ju stor erfarenhet :glad:

Okej, då ska jag nog köpa någon av de föreslagna böckerna. Lite orolig över min studieteknik men ska försöka lära mig helhetsbegrepp.
Perfekt med länkningen också! Tack! :glad: lycka till med T2:an!
Skriv svar