Litteratur 1:a året - bra/dåliga?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Litteratur 1:a året - bra/dåliga?

Inlägg av Nyberg89 »

Är det en bra litteraturlista för första året? Är någon bok rent utav dålig?

Clinically Oriented Anatomy
Lippincott Williams & Wilkin, 2009

Gray's Anatomy The Anatomical Basis Of Clinical Practice
Churchill Livingstone, 2008

Histology A Text And Atlas - With Correlated Cell And Molecular Biology
Lippincott Williams & Wilkin, 2006

Human Embryology And Developmental Biology
Mosby, 2009

Wheater's Functional Histology: A Text And Colour Atlas .Barbara
Churchill Livingstone, 2006

Larsen's Human Embryology
Churchill Livingstone, 2008

Thompson & Thompson- Genetics in Medicine- ed. Saunders 7th Edition. (Human and
Medical Genetics), 2008

Devlin T. M. “Textbook of Biochemistry with Clinical Correlations, 7th Edition” Wiley
(Biochemistry), 2010

Alberts B, et al. “Essential Cell Biology” 3rd edition, Garland Science,. (Molecular and
Cellular Biology), 2009

J.W.Kane and M.M.Sternheim “Life Science Physics” John Wiley (Medical Phisycs)

Peter Atkins and Loretta Jones. Chemical Principles: The Quest for Insight, Third Edn. W. H. Freeman &Co:
New Yorkand Basingstoke, 2004.

Trudy McKee and James R. McKee. Biochemistry: molecular basis of life
McGraw-Hill, 2003.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Litteratur 1:a året - bra/dåliga?

Inlägg av empezar »

Nyberg89 skrev:Clinically Oriented Anatomy
Lippincott Williams & Wilkin, 2009
Folk brukar använda Sobotta eller Netter's (ja, den tyska) i stället. Men vissa tycker att den där är bra.
Nyberg89 skrev:Gray's Anatomy The Anatomical Basis Of Clinical Practice
Churchill Livingstone, 2008
Köp Gray's Anatomy for Students i stället.
Nyberg89 skrev:Histology A Text And Atlas - With Correlated Cell And Molecular Biology
Lippincott Williams & Wilkin, 2006

Wheater's Functional Histology: A Text And Colour Atlas .Barbara
Churchill Livingstone, 2006
Histologibok klarar du dig utan.
Nyberg89 skrev:Human Embryology And Developmental Biology
Mosby, 2009

Larsen's Human Embryology
Churchill Livingstone, 2008
Samma här, du behöver inte en embryologibok.
Nyberg89 skrev:Thompson & Thompson- Genetics in Medicine- ed. Saunders 7th Edition. (Human and
Medical Genetics), 2008
Onödig.
Nyberg89 skrev:Devlin T. M. “Textbook of Biochemistry with Clinical Correlations, 7th Edition” Wiley
(Biochemistry), 2010
Köp Medical Biochemistry i stället.
Nyberg89 skrev:Alberts B, et al. “Essential Cell Biology” 3rd edition, Garland Science,. (Molecular and
Cellular Biology), 2009
Bra cellbiologibok. Många i Uppsala föredrar Lodish men jag tyckte Alberts var bra.
Nyberg89 skrev:J.W.Kane and M.M.Sternheim “Life Science Physics” John Wiley (Medical Phisycs)

Peter Atkins and Loretta Jones. Chemical Principles: The Quest for Insight, Third Edn. W. H. Freeman &Co:
New Yorkand Basingstoke, 2004.

Trudy McKee and James R. McKee. Biochemistry: molecular basis of life
McGraw-Hill, 2003.
Låter onödiga.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
LillaSnigel
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 mar 2012, 09:36

Re: Litteratur 1:a året - bra/dåliga?

Inlägg av LillaSnigel »

Vilka böcker man behöver i början är sannolikt ortsberoende, så du kommer att få lite olika svar beroende på studieort. Vilka som är bra och vilka som är dåliga är svårt att säga, smaken är ju olika. Ett tips är att kolla i böckerna och se vilka du gillar mest.
Flera av böckerna i din lista handlar i princip om samma sak, så jag antar att listan bara är ett förslag, man kan välja helt andra böcker som har liknande innehåll om man vill.

Jag skulle säga att en anatomiatlas är viktigare än en dito textbok.

Du kommer troligen även behöva en fysiologibok, ex Guyton & Hall eller Boron & Boulpaep.

Tänk på att en del böcker kan finnas tillgängliga över internet genom universitetsbiblioteket, och då är det ju onödigt att köpa dem om man kan tänka sig att läsa på en skärm.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Litteratur 1:a året - bra/dåliga?

Inlägg av Wiiizzy »

Kan tillägga att man ju kan låna böckerna från biblioteken. Flera böcker som exempelvis genetikbok kanske man bara har nytta av någon vecka så då är det perfekt att låna.

De böcker som man kommer att läsa mer kan det vara bra att köpa och då kan man ju alltid kolla i böckerna innan man köper dem, som LillaSnigel sa.

Jag ser egentligen inget större syfte med att köpa litteraturen innan terminen börjat. Föreläsarna lär rekommendera litteratur och äldrekursares råd är också guld värt. Är det så att man vill ha något att läsa innan man börjar läkarprogrammet rekommenderar jag att fräscha upp gymnasiekemin eller köpa en biokemibok. Vill man ha lite mer varierad och övergripande läsning kan man skaffa "Human Anatomy & Physiology" av Elaine N Marieb, en bok som används på grundkursen i Lund.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Litteratur 1:a året - bra/dåliga?

Inlägg av Nyberg89 »

Anatomi, histologi och cellen tar i princip upp hela första året. Det är blockkurser så är svårt att säga exakt, men anatomin och histologin har fått flertalet föreläsningar.

Jag har ju till september-oktober på mig så det är inte så bråttom, men böckerna är viktiga om man vill trivas i studierna.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Litteratur 1:a året - bra/dåliga?

Inlägg av empezar »

Själv läser jag knappt någonting i böckerna. Handouts, Wikipedia, Läkemedelsboken, FASS, Smittskyddsinstitutet, äldrekursares sammanfattningar, etc täcker det mesta.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Fredrik

Re: Litteratur 1:a året - bra/dåliga?

Inlägg av Fredrik »

Jag undrar vad det är för skillnad mellan följande cellbiologi-böcker?

-Essential cell biology
Eller
-Molecular biology of the cell

Vilken rekommenderar ni? :glad:
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Litteratur 1:a året - bra/dåliga?

Inlägg av empezar »

Essential räcker gott. Det är det viktiga från Alberts (den andra du nämnde). I Alberts kan man annars sitta och läsa flera sidor utan att ha lärt sig något nytt. Gå till biblioteket och kolla så kanske du förstår.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar