Hjärtat (kardiologi)

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Hjärtat (kardiologi)

Inlägg av sa++ »

Hej Alla!

Jag håller på med ett arbete om hjärtats anatomi och fysiologi, så är mycket intresserad av all kurslitteratur jag kan komma åt gällande hjärtat. Är det någon av er läkarstudenter som har något tips på bra (gärna ganska ingående) böcker?
Alla tips uppskattas!

Vänligen

Sara
N

Re: Hjärtat (kardiologi)

Inlägg av N »

Hur omfattande är arbetet?

Och gäller det endast det friska hjärtat, ej hjärtats sjukdomar?
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Re: Hjärtat (kardiologi)

Inlägg av sa++ »

N skrev:Hur omfattande är arbetet?

Och gäller det endast det friska hjärtat, ej hjärtats sjukdomar?
Arbetet är (som jag ser det) ganska omfattande och gäller;
* Hjärtats utveckling (embryologi)
* Hjärtats anatomi och fysiologi
* Sjukdomar
* Behandlingsmetoder
* Övriga aspekter hos hjärtsjuka människor

Hittade nyss en bok som heter Clinically oriented anatomy, så funderar om den kanske är värd att köpa?
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Hjärtat (kardiologi)

Inlägg av MedStud »

Det är en jättetrevlig bok, men vilken nivå är arbetet på? Gymnasiet? Högskolan? Vilken kurs, hur många poäng osv.

Ska du hålla på så länge/bor du så avskilt att du måste köpa boken eller räcker det kanske att gå till ett bibliotek någon dag?

Sen finns det ju rätt många andra fina källor än läroböcker, till exempel http://www.merckmanuals.com/professional/sec07.html
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Re: Hjärtat (kardiologi)

Inlägg av sa++ »

MedStud skrev:Det är en jättetrevlig bok, men vilken nivå är arbetet på? Gymnasiet? Högskolan? Vilken kurs, hur många poäng osv.

Ska du hålla på så länge/bor du så avskilt att du måste köpa boken eller räcker det kanske att gå till ett bibliotek någon dag?

Sen finns det ju rätt många andra fina källor än läroböcker, till exempel http://www.merckmanuals.com/professional/sec07.html

Jag "tentar" av NV-kurser och då har jag valt att göra ett arbete om hjärtat. Sedan är mitt mål läkare så därför går jag in djupare och använder böcker som läkarprogrammet använder (typ Larsens embryology).
Jag är dock klar med embryologin och håller nu på med anatomin, där jag har lite svårare att hitta "bra" böcker. Tror nog att jag ska försöka få tag på clinically när du rekommenderade den. Bra hemsida också, den var ny för mig.

Tack för hjälpen!
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Re: Hjärtat (kardiologi)

Inlägg av sa++ »

Jag flikar in med en annan fråga, så hoppas det är okej...

När det gäller EKG-kurvor, är det någon som vet om man får en kurva för respektive elektrod (dvs 10 kurvor) eller enbart en EKG-kurva som motsvarar summan av alla elektroders vektorer?

Detta var krångligt, men om någon sitter inne med kunskap om vilket som är rätt så bli jag :glad: !
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Hjärtat (kardiologi)

Inlägg av MedStud »

sa++ skrev:Jag flikar in med en annan fråga, så hoppas det är okej...

När det gäller EKG-kurvor, är det någon som vet om man får en kurva för respektive elektrod (dvs 10 kurvor) eller enbart en EKG-kurva som motsvarar summan av alla elektroders vektorer?

Detta var krångligt, men om någon sitter inne med kunskap om vilket som är rätt så bli jag :glad: !
En kurva för varje avledning, alltså 12 kurvor, så man kan använda det för att se vad som eventuellt är fel, inte bara att nåt är fel.
http://ekg.databas.be/default.asp?val=ekg_parts

Vill man bara kolla på en kurva brukar -aVR vara väldigt vacker.
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Re: Hjärtat (kardiologi)

Inlägg av sa++ »

MedStud skrev: En kurva för varje avledning, alltså 12 kurvor, så man kan använda det för att se vad som eventuellt är fel, inte bara att nåt är fel.
http://ekg.databas.be/default.asp?val=ekg_parts

Vill man bara kolla på en kurva brukar -aVR vara väldigt vacker.
Okej, va bra att du svarade :glad: Måste bara fråga för i min bok står det;

när depolarisationsvågen sprider sig i riktning mot en elektrod blir kurvan pos. uppåtriktad medan om vågen sprider sig från elektroden blir den neg. riktad.

Men egentligen är det alltså inte elektroderna utan de 12 avledningarna som skapar 12 EKG och sedan beroende på vad man är intresserad av väljer man att analysera den vidare?
Skriv svar