Anatomiatlas

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Mange
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 jan 2011, 23:32

Anatomiatlas

Inlägg av Mange »

Hej
Jag ska inom kort inhandla min första anatomiatlas. Vad jag förstår så är Sobotta och Netter de vanligaste. Jag är dock sugen på det tredje alternativet: "Atlas of Anatomy av Thieme" http://www.bokus.com/bok/9781604060997/ ... f-anatomy/ Jag har bläddrat i alla tre och tyckte att bilderna i Thieme var klart bäst. Någon som har erfarenhet av den? Nackdelar? Mvh Mange :glad:
thensome
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 jan 2010, 22:40

Re: Anatomiatlas

Inlägg av thensome »

Ingen av dem är dålig. Köpte Sobotta, men såg aldrig Thieme. Hade nog köpt den om jag sett den före. Har en del bra projektioner som Sobotta saknar.
carolinee
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 nov 2009, 21:08

Re: Anatomiatlas

Inlägg av carolinee »

Det viktigaste är väl att skaffa en med korrekt latin, har jag förstått det som. Netters tyska t.ex.
mangan

Re: Anatomiatlas

Inlägg av mangan »

Kan rekommendera Thiemes atlas; bra projektioner, tydliga bilder. Rent estetiskt gillar jag den också: vackra teckningar, helt enkelt. =)
addmoll89

Re: Anatomiatlas

Inlägg av addmoll89 »

Lite sent nu men jag kan svara till framtida som undrar. Jag har erfarenhet av alla (på tyska) och tycker helt klart att Thieme är bäst. Thieme har jag även använt på engelska och den är jättebra. För det är jättebra bilder, strukturerad, lättförstålig och dessutom finns det alltid lite text till bilderna. Jämfört med Thieme tycker jag Netter och Sobotta är rörigare.
C

Re: Anatomiatlas

Inlägg av C »

Sobotta är jätterörig. Önskar jag hade valt en annan även om bilderna är trevliga.
maddsi

Re: Anatomiatlas

Inlägg av maddsi »

Fenis "anatomisk bildordbok", min bästa investering hitills på läkarprogrammet. korrekt latin, med register, allt finns typ. Ursprung, fäste, innervering och kortfattad funktion av saker. Dessutom är den liten och får plats i läkarrocken(eller byxfickorna nuförtiden).
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Anatomiatlas

Inlägg av empezar »

Feneis är svartvit och har få bilder som ger översikt på vävnader förhåller sig till varandra osv. Jag hade skaffat både Feneis och en större atlas.

Sobotta har väldigt bra bilder på hjärnan, annars tycker jag att Netters tyska (som har latinskt nomenklatur) är bättre. Jag har ingen erfarenhet av Thieme.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Anatomiatlas

Inlägg av MedStud »

Var pluggar du? Thieme är särskilt bra på KI då Broman var med och skrev den och därmed främst hämtar bilder därifrån.
Skriv svar