Civilingenjör medicinsk teknik + läkare?

Examensarbete, forskning, fördjupningskurser, andra utbildningar, et cetera.
Guester

Civilingenjör medicinsk teknik + läkare?

Inlägg av Guester »

Hej!

Jag är en kille på 23 år som alltid velat bli läkare. Men på grund av de höga antagningsgränserna till läkarprogrammet har jag valt andra vägar I livet. jag har skrivit HP totalt 7 gånger, första gången fick jag 0.8 och nu har jag 1.65.

För närvarande studerar jag till civilingenjör och har till sommaren avslutat mitt första år vid Chalmers tekniska högskola. Det har gått bra, och varit för den mesta tiden ganska roligt. Men ju längre in i programmet jag kommer, desto mer säker blir jag på att maskinteknik inte är något för mig. Att räkna hållfasthet på stålbalkar och göra FEM-analyser av tråkiga stålkonstruktioner tilltalar mig inte alls. Går jag kvar på maskin kommer jag efter sommaren att läsa kurser inom bland annat, maskinelement, mer mekanik, material och tillverkningsteknik, industriell ekonomi osv. Jag spyr bara av tanken. Därför kommer jag till hösten påbörja studier vid LTH, jag har sökt senare del civilingenjör inom medicinsk teknik. Tanken är att jag kör detta samtidigt som jag pluggar till HP och söker läkarprogrammet inför varje ny termin. Medicin och teknik vid LTH verkar oerhört intressant. De läser fysiologi,cellbiologi samtidigt som de läser rolig fysik (elektromagnetisk fältteori osv), tillskillnad från den klassiska mekanik som vi läser på maskinteknik. Dessutom gillar jag matte väldigt mycket!

Beroende på hur jag trivs vid LTH och hur bra det går på de kommande högskoleproven är jag lite osäker på hur jag ska gå tillväga vid en eventuell antagning till läkarprogrammet. Kommer jag in till VT17 är min plan att direkt hoppa av studierna vid LTH och påbörja läkarprogrammet. Men kommer jag in senare än VT17 känns det dumt att bara kasta bort mina civilingenjörsstudier. Min fråga är såledeles om det är värt att läsa dubbelt? Är det en fördel att ta ut en kandidat inom medicinsk teknik och läsa till läkare? Eller ska jag i så fall fortsätta mina civilingenjörsstudier parallellt, men fokusera mer på läkarprogrammet? Hur skulle ni gjort? Personligen ser jag en stor fördel i att ha en medicin teknisk examen (kandidat som civilingenjör) samtidigt som man har en läkarexamen. Tänker att detta kan underlätta framtida medicintekniskforskning (inte göra tabbar som paolo macchiarini), samt vid inköp av nya medicinska instrument/maskiner osv.

Anledningen till att jag vill påbörja medicin och teknik vid LTH är flera. Jag gillar fortfarande fysik och matematik, samtidigt som jag är väldigt intresserad av människokroppen. Att kombinera dessa saker känns för min del ultimat. Så vet vet, kanske stannar jag vid LTH och ger upp läkardrömmen. Men skulle önska lite inputs från er andra!

Tack, mvh
Gäst

Civilingenjör medicinsk teknik + läkare?

Inlägg av Gäst »

Tjenare!
Sitter i EXAKT SAMMA SITS som du :D
Halu

Civilingenjör medicinsk teknik + läkare?

Inlägg av Halu »

Om jag var du skulle jag pausa ingenjörsbiten under preklinåren och återkomma till en dubbelexamen om jag fortfarande var intresserad senare. Det var flera i min klass som tog dubbelexamina, men det krävde en hel del arbetsinsats och flertalet verkar inte få ut så mycket av sin andra examen.
Caidon
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 apr 2015, 09:38

Civilingenjör medicinsk teknik + läkare?

Inlägg av Caidon »

http://osqledaren.se/civilingenjor-och- ... amma-gang/

Kan inte hitta någon källa på det nu, men som jag läste att de önskade utforma utbildningen är att kandidaten i civilingenjör tas först, och sedan dubblar man under master, eftersom preklin har så lite närvarokrav.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Civilingenjör medicinsk teknik + läkare?

Inlägg av Nils »

En försvårande omständighet för den länkade KTH/KI-funderingen är att det skulle bli totalt 8,5 års studietid (3 år till civ.ing.-kandidat plus 5,5 år läkarprogram), medan det eftergymnasiala studiemedlet är begränsat till 6 år.
Skriv svar