Läkarprogrammet & kandidattermin företagsekonomi

Examensarbete, forskning, fördjupningskurser, andra utbildningar, et cetera.
Gäst

Läkarprogrammet & kandidattermin företagsekonomi

Inlägg av Gäst »

Hej, efter VT15 har jag endast min kandidattermin kvar innan jag kan ta ut en kandidatexamen inom antingen redovisning eller management. Samtidigt skrev jag hp i vår och kommer med det resultatet förhoppningsvis kunna bli antagen till läkarprogrammet som länge varit mitt mål. Jag vill dock inte slänga bort mina ekonomistudier helt utan jag vill slutföra min kandidatexamen.

Jag ser tre olika scenarios:
1. Jag läser min kandidattermin HT15 och väntar med att söka in till läkarprogrammet till VT16.
2. Jag börjar studera vid läkarprogrammet HT15 och läser sedan under VT16 min kandidattermin parallellt med läkarprogrammet.
3. Jag läser halva min kandidattermin HT15 (teoridelen) parallellt med T1 läkarprogrammet och under VT16 skriver jag min kandidatuppsats parallellt med T2 läkarprogrammet.

Min första fråga är om någon här har erfarenhet av att läsa kurser parallellt med läkarprogrammet, och isf hur gick det? Min förhoppning är att slippa alternativ 1 då jag helst inte vill ”förlora” mer tid än nödvändigt. Jag förstår att det nog inte är att föredra att läsa kurser parallellt med läkarprogrammet men är det möjligt?

Min andra fundering är vilken inriktning min kandidattermin bör ha för att det ska gynna mig bäst inom läkaryrket/studierna, om det ens spelar någon roll. Jag står mellan redovisning och management. Jag har fått berättat för mig att kunskaper inom statistik, excel och bokföring kan vara bra meriter vid diverse forskningsprojekt osv, varför jag skulle välja redovisning. Samtidigt kan det kanske anses meriterande att inneha en kandidatexamen inom management om jag exempelvis skulle söka en ledartjänst av något slag i framtiden. Någon som har tips på detta?

/Chris
Jspr

Läkarprogrammet & kandidattermin företagsekonomi

Inlägg av Jspr »

Om det fungerar för dig ekonomiskt (längre fram med CSN etc) så låter det bäst för din stressnivå och kvaliteten på din fil kand att gå på scenario 1. Men gör det du känner för men kom ihåg att det inte lönar sig att hålla på och hetsa. Läkarprogrammet är inte som typ juriststudier där det är viktigt att samla på sig så mkt meriter som möjligt för att vara intressant för det ena och andra. Du kommer att finna att man bryr sig föga inom vårdapparaten för sådant.

Med det sagt så gäller det även dina funderingar ang redovisning kontra management. Båda verkar vettiga men räkna inte med att det kommer att spela in särdeles mkt på din roll längre fram. Välj det du tycker är roligast, det blir ofta bättre.

Du nämner att du är rädd att "förlora tid". Vad är det du är rädd att missa med att starta programmet VT16 istället för HT15?
Gäst

Läkarprogrammet & kandidattermin företagsekonomi

Inlägg av Gäst »

Tack för svar!
Hade jag inte haft CSN-bekymmer och testat på 2 utbildningar utöver ekonomprogrammet pga att jag inte blivit antagen till läkare så hade jag inte brytt mig om jag började VT16 ist för HT15. Men man vill ju bli klar med studierna någon gång. Det gör heller inget för mig att kandidaten brister lite i kvalitet så länge jag kan påbörja det jag alltid velat göra. Men som du säger, det finns kanske mest fördelar med att inte läsa de parallellt.

Angående val av inriktning så håller jag med dig om att välja det jag tycker är roligast. Känns svårt att kunna förutspå vad som skulle gynna mig mest där.

Någon annan som har erfarenhet av att läsa något parallellt med läkarprogrammet?
Skriv svar