Läsa ekonomi parallellt med läkarstudier (Sthlm)

Examensarbete, forskning, fördjupningskurser, andra utbildningar, et cetera.
Salle

Läsa ekonomi parallellt med läkarstudier (Sthlm)

Inlägg av Salle »

Hej,

jag har funderat på att ta en kandidatexamen i ekonomi, parallellt med läkarstudierna, främst som en rolig grej och extra valmöjligheter i framtiden. Jag tänker alltså inte ta de studierna på lika stort allvar som läkarstudierna!

För mig som bor i Sthlm finns två alternativ. Det ena är att ta en ekonomiexamen vid SU. Då kan jag tillgodoräkna 60 poäng från läkarstudierna, eftersom 60 poäng är valfria. Det andra alternativet är att gå på Handels, som ser bättre ut på CV:t men där möjligheten att få gratispoäng saknas (mig veterligen).

Vad har ni för funderingar på detta? Hur många timmar i veckan kan krävas t.ex. för att enbart bli godkänd?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Läsa ekonomi parallellt med läkarstudier (Sthlm)

Inlägg av empezar »

Jag ställde samma fråga ("vad krävs för godkänt") till en ekonomstudent, som svarade ca 15-25 timmar per vecka.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Simon

Re: Läsa ekonomi parallellt med läkarstudier (Sthlm)

Inlägg av Simon »

Lånar tråden lite.
Kan man läsa hur många poäng som helst utan att måste prata med antagninen?

Konkretiserar min fråga med ett exempel: Är det bara och anmäla sig till kurser så att man kommer upp i studietakten 200% eller måste man skicka in papper eller dylikt från de olika instutionerna som man skall ta kurserna vid till antagninen? Har nämligen fått för mig något sådant...
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Läsa ekonomi parallellt med läkarstudier (Sthlm)

Inlägg av Nyberg89 »

Man får inte läsa två program samtidigt, men rent teoretiskt går det då jag var registrerad på 51 hp på en termin, men då med extrakurser på 21 hp. Man brukar säga att man max får läsa 45 hp per termin, vilket jag inte hade något problem med iaf.

Visst är det kul med ekonomi (har själv läst en del nationalekonomi), men ibland får man väga vad som är viktigt och vad som är oviktigt. Ekonomi kommer alltid vara viktigt, i vardagen och i politiken. Men vad kommer du ha ut av det, som du inte hade fått annars? Marknaden ändras ständigt, du kommer vara färsk ett tag, sedan kommer det rinna iväg och om du tänker på CV'et bör du tänka om. Du kommer vara färsk läkare oavsett om du har en ekonomiexamen eller ej.

Ha ett CV enbart med medicinsk relevans. Till exempel skiter de i om man jobbade i kiosk 2002, osv. Skriv upp alla utbildningar du går senare som läkare, när och vad för kurs.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Läsa ekonomi parallellt med läkarstudier (Sthlm)

Inlägg av empezar »

Man får läsa två program samtidigt, men alla verkar inte tillåta det. Det går t ex att läsa medicin och ekonomi samtidigt vid Uppsala universitet.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Läsa ekonomi parallellt med läkarstudier (Sthlm)

Inlägg av Nyberg89 »

I Linköping och Umeå får man tydligen bara läsa 45 hp, och om man vill ha mer får man tydligen ansöka. Så möjligheter finns nog, men skolan vill säkerställa att man klarar alla studier då de förlorar pengar om man inte läser klart utbildningen "in one go" (bidrag).
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Läsa ekonomi parallellt med läkarstudier (Sthlm)

Inlägg av empezar »

Nyberg89 skrev:I Linköping och Umeå får man tydligen bara läsa 45 hp, och om man vill ha mer får man tydligen ansöka. Så möjligheter finns nog, men skolan vill säkerställa att man klarar alla studier då de förlorar pengar om man inte läser klart utbildningen "in one go" (bidrag).
Man får bli antagen till max 45 poäng per termin. Vissa program behöver du inte söka till alla kurserna varje termin (t ex läkarprogrammet i Uppsala), därmed kan du söka till läkarprogrammet en termin och ekonomi nästa, och läsa dem parallellt.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar