Komplettera läkarexamen med biomedicinexamen

Examensarbete, forskning, fördjupningskurser, andra utbildningar, et cetera.
Finapa
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jul 2011, 19:28

Komplettera läkarexamen med biomedicinexamen

Inlägg av Finapa »

Är det möjligt?
Gäst

Re: Komplettera läkarexamen med biomedicinexamen

Inlägg av Gäst »

Hur menar du?
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Komplettera läkarexamen med biomedicinexamen

Inlägg av Solen08 »

Finapa skrev:Är det möjligt?
Menar du att du vill ta ut dubbla examen medan du går läkarprogrammet: fil.kand i medicin (biomedicin) och läkarexamen?

Jo, självklart det är möjligt. Man kan dock behöva ta några extra kurser som t.ex. examensarbete i bio-/medicin, 15 hp... bl.a.

Jag gissar att man kommer att behöva flera extra kurser om man vill ta ut fil.kand i biomedicin i jfr med fil.kand i medicin.

Men den stora frågan är snarare: varför man skulle göra något sådant?
När du bara några få terminer senare tar läkarexamen har jag svårt att se att någon skulle vara intresserad av din fil.kand i medicin/biomedicin...
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Komplettera läkarexamen med biomedicinexamen

Inlägg av Wiiizzy »

Studerar i Lund och nedanstående gäller i alla fall där om jag tolkat saker och ting korrekt.

Jag vet inte vad som gäller för biomedicinexamen. Troligtvis lär det vara ganska många kurser som krävs, men en kandidat i medicin kan man ta ut utan kompletteringar efter termin 6. Det ska inte vara mycket jobbigare än att man kräver ut den. Examensarbete på 15hp är inkluderat i termin 5 och därför hade det känts naturligt att ta ut en examen efter preklin (termin 5), men kand kräver ju som bekant motsvarande 3 års studier. Det är anpassningen till bolognaprocessen som har gjort det enklare att ta ut kandidatexamen i medicin om man så önskar.

Vad jag har förstått så är det inte så många som skaffar sig kandidatexamen. Detta beror troligen på att den inte är värd så mycket och att den är så gott som värdelös efter det att man skaffat sig läkarexamen.
Finapa
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jul 2011, 19:28

Re: Komplettera läkarexamen med biomedicinexamen

Inlägg av Finapa »

Jag läste på lite till. Det verkar som att biomedicinare tar medicine kandidatexamen, så det finns inget i sig som heter fil.kand i biomedicin eller liknande. Jag tänker mer att det vore kul att i alla fall kunna ha möjligheten att jobba som biomedicinare.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Komplettera läkarexamen med biomedicinexamen

Inlägg av Solen08 »

Finapa skrev:Jag läste på lite till. Det verkar som att biomedicinare tar medicine kandidatexamen, så det finns inget i sig som heter fil.kand i biomedicin eller liknande. Jag tänker mer att det vore kul att i alla fall kunna ha möjligheten att jobba som biomedicinare.
Jaha, ok. Då har man lärt sig något. Då heter det enbart "kandidatexamen".

Fil.kand (filosofie kandidatexamen) tillämpas för vissa fakultet, inkl. matematisk-naturvetenskapliga (biomedicin tillhör medicinsk fakultet medan t.ex. medicinsk laboratorievetenskap tillhör naturvetenskapliga fakultet på vissa ställen och då kan man få fil.kand i biomedicinsk laboratorievetenskap).

Själva formuleringen kan skilja sig mellan lärosäten men i det stora hela handlar det om kandidatexamen.

På KI's sida står uttryckligen att "Biomedicinare erhåller kandidatexamen i biomedicin".
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=1723&a=51876&l=sv

På UU's sida: Biomedicinprogrammet leder till medicine kandidatexamen med biomedicin som huvudområde.
http://www.uu.se/utbildning/utbildninga ... ar=11%2F12

Men det du undrade om från början står kvar: ja, det kan gå att ta ut dubbla examen när man läser läkarprogrammet. Inom läkarprogrammet är huvudområde "medicin", för biomedicinare är det "biomedicin" därför så kan det krävas en del arbete för att kunna plocka ut kandidatexamen i biomedicin. Kandidatexamen i medicin borde gå mkt lättare.
Senast redigerad av Solen08 den 04 mar 2012, 09:55, redigerad totalt 1 gånger.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Komplettera läkarexamen med biomedicinexamen

Inlägg av Solen08 »

"Biomedicinare" är väl inget reglerat yrke och det går att jobba som det med diverse olika examen (naturvetenskapliga, farmaci, medicin) och även som läkarstudent på högre terminer om man skulle vilja det eller?
aaa

Re: Komplettera läkarexamen med biomedicinexamen

Inlägg av aaa »

Finapa skrev:Jag läste på lite till. Det verkar som att biomedicinare tar medicine kandidatexamen, så det finns inget i sig som heter fil.kand i biomedicin eller liknande. Jag tänker mer att det vore kul att i alla fall kunna ha möjligheten att jobba som biomedicinare.
Jag har kandidatexamen i biomedicin. Man kan inte jobba som biomedicinare utan det är en forskarförberedande utbildning relativt lik preklin med i mångt och mycket samma kurslitteratur (eventuellt beroende på lärosäte) med undantag för att det går djupare ner på cellnivå, är på engelska samt har 20p organisk kemi. Arbetsmarknaden är svår minst sagt, speciellt nu efter att AstraZeneca sparkar 1200 personer. Folk får jaga runt på lösa projektanställningar efter magisterexamen/masterexamen om man ens hittar något jobb. Och att doktorera, vilket du som du förstås vet även kan göra som läkare, är dåligt betalt och oftast inte pensionsgrundande pga stipendier.
Skriv svar