Undersköterska - ett meriterande jobb?

Undersköterska, medicinsk sekreterare, hjelpepleier, sykepleier, et cetera.
Minizini

Undersköterska - ett meriterande jobb?

Inlägg av Minizini »

Hej!

Jag har funderat på att börja extrajobba vid sidan av läkarstudierna och funderar mellan ICA-jobb och undersköterska. Mina tankar är att ica-jobbet är mer lättförtjänta pengar som inte kräver så mycket ansträngning, medan undersköterskejobbet är mer slitsamt.

Det jag funderar på är dock om undersköterskejobb är meriterande på något sätt för framtida AT-tjänster? Eller framtida anställning som underläkare etc? Har samma tankar kring sommarjobb, vill egentligen helst jobba i Norge men funderar på om det vore smartare att jobba som uska i Sverige om det skulle vara meriterande.

Min fråga är alltså - är det meriterande att ha jobbat som undersköterska för framtida läkaryrken (inklusive AT och underläkartjänster)?

Någon som vet? :tur:
oscar

Undersköterska - ett meriterande jobb?

Inlägg av oscar »

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga om det är meriterande eller inte. Jag kan däremot ge min synpunkt på saken och det kan kanske hjälpa dig lite. Ifall du inte har jobbat inom vården som t.ex. vårdbiträde eller undersköterska tidigare så skulle jag nog rekommendera att jobba som undersköterska. Då kommer du bättre förstå de andra yrkesgrupperna i arbetslivet senare när du jobbar som läkare och du får också lära dig om hur patientkontakten eller liknande fungerar. Vilket är en god erfarenhet för dig som människa och blivande läkare.
Gäst

Undersköterska - ett meriterande jobb?

Inlägg av Gäst »

Jag tror att åtminstone vissa rekryterare uppfattar det som mycket meriterande att ha jobbat som uska. Helst innan man ens började läkarutbildniingen. Har inga jättebelägg för det mer än en generell uppfattning när jag ser vilka av mina vänner som snabbt fått AT på vissa sjukhus, medan det på andra sjukhus inte verkar spela någon roll.
Gast

Undersköterska - ett meriterande jobb?

Inlägg av Gast »

Vet många rekryterare som värdesätter Uska-erfarenhet mycket högt. Dessutom har det andra fördelar. Har du jobbat som undersköterska tidigt i din utbildning är det lättare att få underläkarvik senare, vilket i kan påverka AT-väntetid. Med andra ord är det en bra grunderfarenhet.

På ett personligt plan ger det dig mycket också. Du gör dig snabbt bekväm i att vårda och ta i patienter. När du senare går på de klinska terminerna blir det enklare och mer bekvämt när man har tidigare vårderfarenhet.
Skriv svar