Jobba under tiden

Undersköterska, medicinsk sekreterare, hjelpepleier, sykepleier, et cetera.
Gäst

Jobba under tiden

Inlägg av Gäst »

Hej, jag har fått problem med CSN på grund av att jag hoppade av en ingenjör utbildningen och påbörjade läkarprogrammet. Jag blev inte godkänd på tentan och sen kom jag in på läkarogrammmet och valde att inte göra om tentan. Nu kommer jag inte få någon CSN och min syv rekommenderade att jag tar en paus och försöker få till det ekonomiskt :( jag tänker inte göra det efter termin 1, yta. Jag har en del sparat och dessutom så har min arbetsgivare gått med på att jag ska jobba en dag i månaden elle är 2. Tror ni att jag hinner jobba en dag i månaden eller 2? Mina föräldrar har sagt att dom kan hoppa in om det blir kris, men jag kan inte släppa tanken om att jag inte kommer få något CSN
gast

Jobba under tiden

Inlägg av gast »

Grejen är att du redan tagit CSN för studier du inte har genomfört. Som jag ser det har du några alternativ:

1) Klara av ingenjörstudierna för att uppfylla kraven för CSN

2) Arbeta vid sidan om dina studier för att försörja dig

3) Avvakta med dina läkarstudier och arbeta tills din ekonomiska situation är löst

Hoppas det löser sig för dig och att du lär dig en läxa av detta.
Gäst

Jobba under tiden

Inlägg av Gäst »

Precis, jag vet redan det så jag tänkte prova på att arbeta vid sidan om 2 dagar sen så har jag sparat pengar och mina föräldrar kan eventuellt hoppa in om det krisar. Tror ni jag hinner jobba 1-2 dagar i månaden?
Vad jag har förstått det som får jag CSN när jag uppfyllt poäng kraven eller?
Emilia

Jobba under tiden

Inlägg av Emilia »

CSN bryr sig inte om varifrån du får dina hp. Så rent krasst är det så att så fort du fått ihop den mängd som saknas för den termin eller de kurser du inte tentat så kan du söka medel igen.

Ring och kolla med CSN hur många poäng du behöver och se till att spika in dem så fort som möjligt. Jag hade hoppat på någon sommardistanskurs och knappat in några enkla 7,5 i matte eller nått. T.ex sommarmatte på KTH.
(Du kan även läsa ngn enkel kurs på komvux, eftersom en gymnasiekurs på 100p ungefär motsvarar 7,5 hp och jo, man får tillgodoräkna sig gymnasiepoäng för att styrka studieresultat, men man måste säga till CSN att de ska kontrollera det registret då, eftersom de inte samkörs automatiskt).
gast

Jobba under tiden

Inlägg av gast »

Rekommenderar att unvdika att använda dina föräldrars pengar. Försök stå på dina egna ben. De ska inte behöva betala dina skulder när du inte sköter dina studier. I övrigt hoppas jag det löser sig för dig. Tipset ovan om gymnasiekurser tror jag är ett bra alternativ. Universitetskurser i språk ska också vara väldigt enkla poäng.
Gäst

Jobba under tiden

Inlägg av Gäst »

oj nu fick jag ångest :( Jag har på riktgt ont i magen av tanken. Jag har planerat upp det såhär att jag har just nu ca 16 poäng tror jag ( har en omtenta + en munta ) som jag hoppas på att klara. Krävs 37 hp för att få bidrag på nytt och då kommer jag ha bidrag ett år. Sen under nästa sommar så kommer jag läsa gymnasiekurser. Tills jag har fått 37 hp så måste jag förmodligen jobba för att klara mig och använda mig av pengar som jag har sparat sen innan. Det jobbiga är att jag inte bort hemma och måste betala hyra.


Jag vet inte vad som är fel på mig men jag har haft ett enormt stressigt år och jag får omtentor hela tiden. Först gången jag gjorde högskoleprovet fick jag 1.40 andra gången 1.6 dock kom jag in med betyg men fortfarande har jag varit en person som presterar högt och just nu känns det som att det bara går neråt. Jag har haft omtentor hela tiden förutom första tentan. Jag kan inte sätta fingret på vad som är fel eller vad jag ska göra för att det ska gå bra igen. Jag kommer förmodligen inte klara av tentan, kanske muntan. Vilket ger mig ännu mer stress.
Gäst

Jobba under tiden

Inlägg av Gäst »

Tack för all hjälp :) Uppskattar verkligen att ni svarar, hittar inget bättre ställe att ventilera på
Emilia

Jobba under tiden

Inlägg av Emilia »

Tänk på att du inte behöver göra den tentan som släpar parallellt med studierna på läkarprogrammet.

Som jag skrev så finns inget krav på att det är just den utbildningen du fick medlen för som måste ge poängen. Enkelt uttryckt: Så fort du fått dina, vad det nu va, 37p oavsett var så kan du söka igen. Mao. Så fort du klarat de där 37 poängen på läkarprogrammet och de är inregistrerade i ladok så är det klart.
Gäst

Jobba under tiden

Inlägg av Gäst »

Vilken tenta menar du? Den tentan som jag har på ingenjör utbildningen har jag inte tänkt på alls och tänker inte göra den heller. För jag har trivdes inte på utbildningen och har noll intresse och vet inte ens hur jag skulle göra.
Gäst

Jobba under tiden

Inlägg av Gäst »

Men är det någon som har erfarenhet av att jobba samtidigt som de pluggar typ 1-3 dagar i månaden?
Skriv svar