Sommarvikariat läkarassistent/underläkare

Att som läkarstudent arbeta som underläkare eller läkarassistent: ansökan, arbetsuppgifter, löner, et cetera.
Gäst

Sommarvikariat läkarassistent/underläkare

Inlägg av Gäst »

Hej
Jag undrar ang. det här med att sommarvikariera som läkarassistent och underläkare(termin9) inom region skåne. Har frågat runde bland kurser och googlat ihjäl mig nu utan vettigt svar så tänkte att jag provar här. Så till min fråga:
Finns dessa tjänster ens inom region skåne? Är dom "bara" väldigt svåra att få och att dom inte utannonseras? Eller region skåne anställer aldrig studenter till dessa tjänster?

Finns här någon som har arbetat som läkarassistent inom region skåne, vilken termin har ni isåfall gått på och vart lyckades ni få arbete?
Gäst

sommarvikariat läkarassistent/underläkare

Inlägg av Gäst »

Hej och välkommen till forumet!

För att kunna ge ett så tydligt svar som möjligt kommer jag först reda ut begreppen du använder.

Läkarassistent
En typ av askultationstjänst, där du mer eller mindre alltid ska ha en handledare som kollar allt du gör. Jag vet att denna tjänst för ett antal år sedan förekommit på Röntgen och Patologen vid SUS, men har aldrig hört att de skulle existera på mer patientnära kliniker. Detta då det i regionen finns flertalet post-T9 och examinerade som vill/kan jobba som underläkare.
Jag har vänner som fått jobba som läkarass. på mindre orter, då utanför Region Skåne.

Läs mer på https://www.slf.se/Karriar-och-utbildni ... assistent/

Efter T9 - Vikarierande underläkare
Efter T9 kan du jobba som vikarierande underläkare, där du i praktiken får göra det som ordinarie läkare gör, frånsett ta beslut om tvångsvård, skriva recept och annat byråkratiskt lullull.
Vänner som jobbat både på Region Skåne och i Övre Norrland har varit mycket nöjda, de senare har dock fått möjlighet att fungera mera självständigt än dem som varit på SUS.

Läs mer på https://www.slf.se/Karriar-och-utbildni ... derlakare/


I ditt fall, då du kommer ha avslutat T9, är det en tjänst som vik.ul du vill ha. Mitt intryck är att dessa väldigt sällan utannonseras, utan istället är det ett frenetiskt (och ibland tröstlöst) mailande till olika klinkchefer. En närmast paradoxal tumregel tycks vara att ju större klinik, desto sämre framförhållning, då många forna kursare initialt fick nej från typ medicin på SUS, men sedan i april fick en förfrågan om de kunde jobba under sommaren - och då hade många redan tackat ja till ett jobb utanför regionen.
I vilket fall som helst så är nu en bra period att höra av sig; antingen får du svaret dom redan har tillsatt någon eller att dom ännu inte har tillsatt någon. På de större sjukhusen och klinikerna är det självklart mer av en huggsexa, så du har sannolikt en hel del mailande att se fram emot. :sliten:

Lycka till :tur:
Skriv svar