Arbeta extra under studierna - när?

Undersköterska, medicinsk sekreterare, hjelpepleier, sykepleier, et cetera.
knaprio

Arbeta extra under studierna - när?

Inlägg av knaprio »

Hej! Jag kommer förmodligen påbörja mina läkarstudier till hösten 2016, och kommer med stor sannolikhet behöva arbeta extra för att dryga ut inkomsterna under studietiden pga redan använt studiemedel. Jag är medveten om möjligheten till studiemedel genom gymnasie/komvux/folkhögskola/Basårs-potten.

Min undran är - när under studietiden är det sannolikt enklast att i så stor utsträckning som möjligt arbeta extra, sett till hur mycket tid studierna tar i anspråk och kliniska placeringar, osv? Om det är relevant så kommer jag sannolikt börja i Linköping (olika program kanske har fördelning av studiebörda/tidskrävande moment).

Rent intuitivt tänker jag att ju tidigare desto bättre, dvs gärna de första terminerna, i och med att utplaceringar inte sker i lika stor utsträckning då, vilket innebär att jag kanske kan sköta mycket av studierna under dagtid. Eller tänker jag fel - är det då det är som mest studietungt på grund av att man ska lägga ett enormt teoretiskt fundament? Om jag lyckas hitta ett arbete inom min profession kommer jag sannolikt behöva arbeta under vardagar, men kan förhoppningsvis ta det i stora sjok - avsätta en hel dag eller en eftermiddag här och där och på så vis arbeta ganska sällan.

(Kanske passar inlägget bäst under forumet för Linköpings läkarprogram, får jag inga svar här provar jag där :smart: )
gast

Arbeta extra under studierna - när?

Inlägg av gast »

Mycket riktigt borde du passa på att jobba så mycket som möjligt så tidigt så möjligt. Både för att du blir bunden till studierna dagtid på klin samt att studierna generellt sett uppfattas mer och mer krävande. Lycka till!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Arbeta extra under studierna - när?

Inlägg av Nils »

Plus att föreläsningar (vanliga i början) är frivilliga medan praktik (nästan varje dag under de kliniska terminerna) är obligatorisk.
Skriv svar