Medicinsk Sekreterare

Undersköterska, medicinsk sekreterare, hjelpepleier, sykepleier, et cetera.
Arelig

Medicinsk Sekreterare

Inlägg av Arelig »

Hej allihopa. Läste att man kunde jobba som läkarsekreterare/medicinsk sekreterare under sin utbildning. Någon som har erfarenhet av det och kan berätta lite om hur det är? Vad krävs det för att ta ett exempelvis sommarvikariat? Går för tillfället termin 3 på läkarprogrammet, tror ni det är för tidigt att jobba som det redan till sommaren?
Anonym

Medicinsk Sekreterare

Inlägg av Anonym »

Hej!

Jag har jobbat som läkarsekreterare på en privat läkarmottagning under en sommar och kommer även att fortsätta med detta. Jag har dock ingen aning om vad det är för specifika krav som krävs eftersom jag har fått jobbet via kontakter. Generellt har jag dock förstått det som att landstingen ofta vill att man ska ha en utbildning men det skadar inte att ringa runt - hade jag varit du hade jag försökt att ta kontakt med vårdcentraler!

Däremot måste jag påpeka att dina medicinska kunskaper i stort sett inte används (åtminstone inte mina). Din uppgift är inte att ge råd och tips till patienterna (eventuellt kanske man kan avgöra huruvida patienten ska komma in för misstänkt borrelia etc.) och därför antar jag att din utbildning, eller hur långt du har kommit i den, inte spelar någon större roll mer än att det eventuellt ser meriterande ut på ditt CV. Jobbet går i stort sett enbart ut på att boka tider/ta betalt/sitta i telefon. På den mottagning jag har jobbat så är det en sjuksköterska som har tagit alla medicinska frågor på telefon.

Som lite kuriosa läser jag också termin 3 nu och hade därmed bara läst en termin när jag jobbade förra sommaren. Jag hoppas att mina svar ska ge lite klarhet, även om jag egentligen inte kan ge några självklara svar. Stort lycka till! :glad:
Arelig

Medicinsk Sekreterare

Inlägg av Arelig »

Okej låter bra! Får helt enkelt ta och söka några jobb och se vad dom säger =)
Skriv svar