Läkarsekreterare, lön vid sommarjobb?

Undersköterska, medicinsk sekreterare, hjelpepleier, sykepleier, et cetera.
Lakarstudent T5

Läkarsekreterare, lön vid sommarjobb?

Inlägg av Lakarstudent T5 »

Hej.

Har blivit kallad på intervju för att jobba som läkarsekreterare i sommar i Göteborg på Sahlgrenska ( sjukhus) Jag kommer att ha avslutat T5. Jag undrar vad ni som jobbat som det fått i lön? Hade ni timlön eller månadslön?

Skriv också gärna om du jobbat som undersköterska, läkarassistent och underläkare vad du fått i ersättning..
WiO

Läkarsekreterare, lön vid sommarjobb?

Inlägg av WiO »

Hej, ser att tråden är ett par år gammal men tycker ändå det kan vara värt att besvara frågan för framtida (nutida) läsare.
Har själv jobbat som läkarsekreterare i Uppsala. Där tjänar man ca 21000/månad, men lönen är säkert bättre på andra ställen, Uppsala har väl generellt ganska låga löner.
Tycker dock inte man ska stirra sig blind på att det är dåligt betalt, tycker själv läkarsekreterare är ett bra sommarjobb när man befinner sig tidigt i utbildningen. Dels är det positivt att få en inblick i den yrkeskategorin och vad de gör, och dels är det lärorikt att ta del av alla journalanteckningar - få en inblick i vilka prover och undersökningar som brukar göras, lära sig mer terminologi och förstå hur man (inte) ska diktera.
Dessutom jobbar man i princip alltid måndag-fredag, ledig kvällar och helger. Något i alla fall jag uppskattar.

Så, sammantaget tycker jag det är ett bra sommarjobb. :tummarupp:
Skriv svar