Hur mycket tar ert bemanningsföretag i provision?

Undersköterska, medicinsk sekreterare, hjelpepleier, sykepleier, et cetera.
KristoferJaniec
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:54

Hur mycket tar ert bemanningsföretag i provision?

Inlägg av KristoferJaniec »

Ska kanske presentera mig först eftersom detta är mitt första inlägg. Jag heter Kristofer Janiec, tog läkarexamen år 2011 i Lund. Har nu startat egen firma som sysslar med rättvisa vårdjobb. Här kommer min fråga till forumet:

Att norska bemanningsföretag tjänar pengar på läkarstudenter är det inget tvivel om. Min fråga riktar sig till de som jobbat i Norge: hur mycket tog ert bemanningsföretag i provision per timme från lönen??

mvh Kristofer Janiec, läkare, VD Kooperativ Bemanning
Guest

Re: Hur mycket tar ert bemanningsföretag i provision?

Inlägg av Guest »

– Under min utbildning så jobbade jag mycket i Norge. Där lärde jag känna många svenska sjuksköterskor som var missnöjda med bemanningsföretagen och som utnyttjades. Till skillnad från sina norska kollegor fick svenskarna väldigt låg lön med osäkra anställningsförhållanden, säger Kristofer Janiec, läkare och ambulansvårdare.

I november ifjol grundade han därför företaget Kooperativ Bemanning, som ett sätt att förbättra villkoren för de svenska vårdvikarierna. Tanken är att Kooperativ Bemanning ska fungera som ett vanligt bemanningsföretag, men med skillnaden att personalen får ut hela provisionen som företaget brukar ta.
– Jag har räknat ut att det kan vara upp till 20 000 kronor i månaden, säger han.I november ifjol grundade han därför företaget Kooperativ Bemanning, som ett sätt att förbättra villkoren för de svenska vårdvikarierna. Tanken är att Kooperativ Bemanning ska fungera som ett vanligt bemanningsföretag, men med skillnaden att personalen får ut hela provisionen som företaget brukar ta.
– Jag har räknat ut att det kan vara upp till 20 000 kronor i månaden, säger han.

http://www.dagensopinion.se/fackf%C3%B6 ... C3%B6retag
Basch

Re: Hur mycket tar ert bemanningsföretag i provision?

Inlägg av Basch »

Hej,

jag har tyvärr inget svar på din fråga men vill bara säga att ditt företag verkar riktigt intressant. Har ni en hemsida/blogg? Hur kan man följa er utveckling?
KristoferJaniec
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:54

Re: Hur mycket tar ert bemanningsföretag i provision?

Inlägg av KristoferJaniec »

Basch skrev:Hej,

jag har tyvärr inget svar på din fråga men vill bara säga att ditt företag verkar riktigt intressant. Har ni en hemsida/blogg? Hur kan man följa er utveckling?
Hej, vår internetadress är http://www.kooperativbemanning.no
På hemsidan finns även en blogg där du kan läsa om nyheter och liknande.
mvh
guest

Re: Hur mycket tar ert bemanningsföretag i provision?

Inlägg av guest »

Det står på hemsidan att man kan stödja er genom att registrera sig på hemsidan. På vilket sätt hjälper detta? Jag har precis påbörjat läkarutbildningen och kan därför inte jobba förrän om några år, men vill gärna stödja er redan nu.
KristoferJaniec
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:54

Re: Hur mycket tar ert bemanningsföretag i provision?

Inlägg av KristoferJaniec »

guest skrev:Det står på hemsidan att man kan stödja er genom att registrera sig på hemsidan. På vilket sätt hjälper detta? Jag har precis påbörjat läkarutbildningen och kan därför inte jobba förrän om några år, men vill gärna stödja er redan nu.
Bemanningsmarkanden är lite krånglig just för läkarstudenter. Det är många kommuner som gör upphandlingar av bemanningstjänster för sjuksköterskor, undersköterskor och läkarstudenter och då är det kanske 2-3 företag som får ett kontrakt på ett par år. Kommunen har då bara rätt att använda sig av dessa 2-3 bestämda företagen. Om Kooperativ Bemanning vill vara med på upphandlingar måste vi kunna visa för kommunen att vi har en stor CV-databas med många intresserade som vill jobba. Då finns det en chans att kommunerna tycker det är värt att samarbeta med just oss. Därför är det jätteviktigt att folk registrerar sig och på det viset stödjer oss.
MVH
Skriv svar