Studiemedel nekat trots avklarad kurs: CSN i högform....=P

Högskolestudiemedel, gymnasialt studiemedel, bidrag, stipendier, utgifter, et cetera.
Finurliig
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 apr 2010, 07:51

Studiemedel nekat trots avklarad kurs: CSN i högform....=P

Inlägg av Finurliig »

Går T1, sökte studiemedel för vårterminen och får ett nej tillbaka:

Jag har inte klarat tillräckligt många poäng för att få studiemedel för vårterminen, säger de:
introduktionskursen: - avklarad
Anatomi, vävnad, cell: -avklarad
Molekylär cellbiologi pågår fortfarande: tenta 11 Januari, resultat tidigast i början av Februari 2011:

Först därefter kan CSN börja titta på min ansökan, säger de. Det innebär att studielånet i slutet av Jauanri uteblir; trots att jag har klarat av studierna.

Att CSN är ett byråkratiskt monster är välkänt: men detta går utanpå det mesta. :tummener:
Jag föreställer mig att fler varit i samma sits; har någon tips och råd om hur man ska hantera de här galningarna så är jag tacksam...vet nån? :ja:
I'm the epitome of existential confusion.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Studiemedel nekat trots avklarad kurs: CSN i högform....

Inlägg av Nils »

Går det inte längre att ansöka för två terminer i taget?
Drsnuggles
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 dec 2010, 11:22

Re: Studiemedel nekat trots avklarad kurs: CSN i högform....

Inlägg av Drsnuggles »

Jo det går, men han kanske bara sökte för en termin i taget eller ansökte om VT10/HT10 samtidigt.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Studiemedel nekat trots avklarad kurs: CSN i högform....

Inlägg av Nils »

Det bästa råd jag kan ge är nog att under höstterminen spara ihop tillräckligt mycket med pengar för att inte vara beroende av CSN under 1-2 månader...
Finurliig
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 apr 2010, 07:51

Re: Studiemedel nekat trots avklarad kurs: CSN i högform....

Inlägg av Finurliig »

Jag ansökte bara för en termin; ansökte via nätet; och där fanns såvitt jag kunde se bara vecka 35 till vecka två inlagda; när jag pratade med CSN på telefon sade de att man - via nån knapp som jag inte hade sett - hade kunnat ansöka om medel för en termin till.

Att den här situationen överhuvudtaget kunde uppkomma hade jag inte fått någon som helst information om; varken från CSN eller annat håll.
Korkat nog har jag ännu en gång utgått från att svenska byråkrater ska besitta någon form av verklighetskontakt; och jävlar vad blåst man blir varje gång man gör det misstaget.

Bottenlöst dåligt, men vad göra? :arg:
I'm the epitome of existential confusion.
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 apr 2009, 22:03

Re: Studiemedel nekat trots avklarad kurs: CSN i högform....

Inlägg av Odur »

Det är bara att konstatera att när jag ska söka studiemedel för första terminen i vår, så söker jag bara för en termin. På så sätt kan jag söka för två i och med höstterminen och slippa dessa problem.

Men det är för jävligt att det händer sånt här!
carolinee
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 nov 2009, 21:08

Re: Studiemedel nekat trots avklarad kurs: CSN i högform....

Inlägg av carolinee »

Finurliig skrev:Går T1, sökte studiemedel för vårterminen och får ett nej tillbaka:

Jag har inte klarat tillräckligt många poäng för att få studiemedel för vårterminen, säger de:
introduktionskursen: - avklarad
Anatomi, vävnad, cell: -avklarad
Molekylär cellbiologi pågår fortfarande: tenta 11 Januari, resultat tidigast i början av Februari 2011:

Först därefter kan CSN börja titta på min ansökan, säger de. Det innebär att studielånet i slutet av Jauanri uteblir; trots att jag har klarat av studierna.

Att CSN är ett byråkratiskt monster är välkänt: men detta går utanpå det mesta. :tummener:
Jag föreställer mig att fler varit i samma sits; har någon tips och råd om hur man ska hantera de här galningarna så är jag tacksam...vet nån? :ja:
Du ska ju få CSN från när poängen kommer in, så klarade du tentan 11 januari så kommer poängen vara inlagda från 11 januari och du kommer få studiemedel retroaktivt. Annars - överklaga skiten ur de asen.
Skriv svar