Studiemedel i 8 år

Högskolestudiemedel, gymnasialt studiemedel, bidrag, stipendier, utgifter, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Studiemedel i 8 år

Inlägg av Nils »

Det är en vanlig, och korrekt, uppfattning att studiemedlet för högre studier omfattar maximalt 6 år (240 veckor).

Detta är problematiskt för många läkarstudenter - enligt MSF-enkäten år 2007 har mer än hälften av läkarstudenterna inte tillräckligt mycket återstående studiemedel för att det ska räcka hela vägen till examen.

Ett mindre känt faktum är dock att man förutom de 240 veckorna av studiemedel för högre studier även har tillgång till 80 veckor av studiemedel för gymnasiala studier. Plus att det är möjligt att läsa gymnasiala kurser (som ju är mycket enkla för härdade läkarstudenter att få godkänt i) på distans...

Du kan läsa mer om detta på den nyss uppdaterade ekonomisidan:
http://läkarstudent.se/ekonomi.html

Tipsa gärna andra som du tycker bör känna till detta!
Doctor_Doctor
Inlägg: 34
Blev medlem: 10 maj 2012, 09:48

Re: Studiemedel i 8 år

Inlägg av Doctor_Doctor »

Bra och nyttig info för en annan som redan har använt 3 års studiemedel till att läsa klart ett annat vårdyrke. Är det möjligt att läsa (om) gymnasiala kurser fast man redan har ett slutbetyg från gymnasiet och få studiemedel för detta?
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Studiemedel i 8 år

Inlägg av Spock »

Det beror på din vuxenutbildning. Av egen erfarenhet är KomVux i mindre kommuner lite snällare i denna fråga. Annars kan du ju alltid läsa en ny kurs, hävda att du behöver den till behörighet, då kan de inte neka dig.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Studiemedel i 8 år

Inlägg av Nils »

Doctor_Doctor skrev:Bra och nyttig info för en annan som redan har använt 3 års studiemedel till att läsa klart ett annat vårdyrke. Är det möjligt att läsa (om) gymnasiala kurser fast man redan har ett slutbetyg från gymnasiet och få studiemedel för detta?
Jag tror inte det finns någon motsvarande spärr vid ansökningar till basår på högskola, har rentav sett någon högskola föreslå i kursbeskrivningen att man kunde läsa kursen för att fräscha upp sina gymnasiala kunskaper...

(d.v.s. spärr för högskolekurser baserad på kurser man läste i gymnasiet)
brasse

Re: Studiemedel i 8 år

Inlägg av brasse »

Hej!!

om jag förstår er rätt Så kan jag som läser 3 tetminen på lärarprogrammets oxå läsa gymnasiekurser på distans( kan man läsa om en gymnasiekurs) eller ska det va en ny man ej läst.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Studiemedel i 8 år

Inlägg av Nils »

Jag vet inte om det går att läsa en kurs som man redan har läst.
Skriv svar