Läkarstudier + doktorandstudier på heltid?

Examensarbete, forskning, fördjupningskurser, andra utbildningar, et cetera.
RustyTBag
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 apr 2010, 19:30

Läkarstudier + doktorandstudier på heltid?

Inlägg av RustyTBag »

Jag har under en längre tid funderat på att söka in på läkarprogrammet på orten jag bor på då jag mer och mer börjat se de potentiella fördelarna med läkarutbildningen som ett komplement till den utbildning jag redan har (och håller på att skaffa mig). Så jag sökte till våren och kom in. Nu till det problematiska... =P

Saken är den att jag sedan innan redan har en magisterexamen i molekylärbiologi och är antagen till doktorandstudier inom det biomedicinska fältet de närmaste fyra åren.

Jag brinner verkligen för min forskning och har inte en tanke på att ge upp den, så nu undrar jag vad ni som har erfarenhet av programmet säger om att läsa på läkarprogrammet samtidigt som jag bedriver doktorandstudier på heltid? Omöjlig ekvation eller bara tokigt?

Jag tänker mig att den första kursen i cellbiologi och några av de övriga grundkurserna nog inte skulle vara så hemskt utmanande med tanke på mig bakgrund och att jag kanske skulle kunna läsa fram till de kliniska terminerna pendlandes mellan labbet och föreläsningar...

En annan variant skulle väl vara att bli registrerad, läsa så långt jag orkar/hinner och sedan ansöka om studieuppehåll tills jag disputerat (är det möjligt?). Det tråkiga med detta alternativ är bara att jag då som färdig PhD skulle få se fram emot att börja på läkarprogrammets grundkurs tillsammans med folk som är födda efter Estoniakatastrofen.

Tacksam för all hjälp jag kan få eftersom det känns som att det inte heller är helt ok att slänga bort den här möjligheten.
doktoranden_SA
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 nov 2010, 15:04

Re: Antagen, men kan jag börja?

Inlägg av doktoranden_SA »

Jag sitter lite i samma sits är antagen doktorand och påbörjar läkarprogrammet i vår. Jag kommer fortsätta doktorera under terminerna dock INTE heltid. Det tror jag blir extremt jobbigt nu har jag familj och småbarn men att doktorera fulltid är ju inte fulltid utan ofta mycket mer...men varför kan du inte doktorera halvtid?
//
RustyTBag
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 apr 2010, 19:30

Re: Antagen, men kan jag börja?

Inlägg av RustyTBag »

doktoranden_SA skrev:Jag sitter lite i samma sits är antagen doktorand och påbörjar läkarprogrammet i vår. Jag kommer fortsätta doktorera under terminerna dock INTE heltid. Det tror jag blir extremt jobbigt nu har jag familj och småbarn men att doktorera fulltid är ju inte fulltid utan ofta mycket mer...men varför kan du inte doktorera halvtid?
//
Tja, jag kan ju alltid snacka med professorn om alternativ som halvtid.

Men för det första är det inte vad han förväntade sig när han tog in mig (tror inte han skulle gilla idéen för övrigt) och för det andra är halvtid ingenting jag själv vill om det kan undvikas.

Doktorera på fulltid är ju ofta mer än 9-5 som du säger, men jag har inte barn och inget emot att jobba kvällar och helger.

Men det skulle nog kunna bli lite hårt...
Tennsoldat8Eldvakt
Inlägg: 23
Blev medlem: 04 dec 2010, 01:03

Re: Antagen, men kan jag börja?

Inlägg av Tennsoldat8Eldvakt »

Jag vet inga detaljer men jag har läst endel läkarstudentbloggar den senaste tiden varav ett par skrivs av deltidsarbetande föräldrar utan csn som pluggar till läkare parallellt med familjevardagen. Det verkar hårt, men det funkar tydligen. Dessutom finns det en blogg; http://doktorandtankar.blogspot.com , som skrivs av en doktorand/läkarstudent! Kanske inte mycket till hjälp men ville bara nämna att det åtminstonde verkar möjligt.
/Simon
RustyTBag
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 apr 2010, 19:30

Re: Antagen, men kan jag börja?

Inlägg av RustyTBag »

*bump*

Ingen här som kan ge mig en uppfattning av (eller ens spekulera i) hur realistiskt det är att doktorera på heltid samtidigt som man läser till läkare?

Jag är antagen till utbidningen i Lund och undrar om någon vet hur hårt de kör igång? Hur mycket av undervisningen är obligatorisk? Hur många timmar i veckan lägger medelstuderanden på att läsa för att klara studierna de första terminerna (OBS! jag behöver inte vara kursetta)?

Hur många terminer kan jag läsa innan timmarna på dygnet tar slut för mig?

Just nu är det 50-50 mellan att släppa tanken helt och att försöka. Men jag vill inte heller ta upp en av dessa hårdsökta platser för att sedan hoppa av efter tre veckor på grund av att tiden inte räcker till. Hellre ger jag den till en reserv som fullföljer utbildningen och blir en produktiv medlem av samhället... =P

Tacksam för alla svar jag kan få! =)
pokereve
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 jul 2010, 16:15

Re: Antagen, men kan jag börja?

Inlägg av pokereve »

RustyTBag skrev:*bump*

Ingen här som kan ge mig en uppfattning av (eller ens spekulera i) hur realistiskt det är att doktorera på heltid samtidigt som man läser till läkare?

Jag är antagen till utbidningen i Lund och undrar om någon vet hur hårt de kör igång? Hur mycket av undervisningen är obligatorisk? Hur många timmar i veckan lägger medelstuderanden på att läsa för att klara studierna de första terminerna (OBS! jag behöver inte vara kursetta)?

Hur många terminer kan jag läsa innan timmarna på dygnet tar slut för mig?

Just nu är det 50-50 mellan att släppa tanken helt och att försöka. Men jag vill inte heller ta upp en av dessa hårdsökta platser för att sedan hoppa av efter tre veckor på grund av att tiden inte räcker till. Hellre ger jag den till en reserv som fullföljer utbildningen och blir en produktiv medlem av samhället... =P

Tacksam för alla svar jag kan få! =)
Jag börjar också i Lund nu :) Det ser inte ut att vara jättemycket som är obligatoriskt. Schemat ligger uppe för allmän beskådan. Jag tror ju inte det kommer bli så väldigt jobbigt första terminen om du redan kan cellbiologi och om jag inte såg fel så var det endast 3 poäng skrivning på den, + 15poäng muntligt.
MVH: klasskamrat :)
laad
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 dec 2010, 19:12

Re: Antagen, men kan jag börja?

Inlägg av laad »

Jag läser första terminen i Lund just nu. Det är ett par stycken i klassen som är doktorander på sidan av, och vad jag vet så går det alldeles utmärkt. Det kanske blir jobbigare när du kommer till termin 4-5-6 någonting.

Men jag tycker helt klart du ska satsa, om du är beredd att lägga ned några kvällar i veckan och ett par helger i månaden så kommer det gå bra. För övrigt så har Grundkursen blivit lite mer att läsa än tidigare, men tanken är att du ska hinna slå dig till ro i en ny stad, så det är inte speciellt mycket att läsa. Cellbiologin har än så länge varit ganska lugn och det är väldigt få föreläsningar i veckan, högst 3-4st. Däremot är det mycket egen inläsning inför pbl-redovisningarna. Men jag trivs riktigt bra! Grattis till platsen!
RustyTBag
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 apr 2010, 19:30

Re: Antagen, men kan jag börja?

Inlägg av RustyTBag »

pokereve skrev: Jag börjar också i Lund nu :) Det ser inte ut att vara jättemycket som är obligatoriskt. Schemat ligger uppe för allmän beskådan. Jag tror ju inte det kommer bli så väldigt jobbigt första terminen om du redan kan cellbiologi och om jag inte såg fel så var det endast 3 poäng skrivning på den, + 15poäng muntligt.
MVH: klasskamrat :)
Verkar vara många blivande Lundastudenter här på forumet :glad:

Som du säger så verkar det ju vara ganska ok i början, men jag väntar med att hälsa dig klasskamrat tillbaka (pessimist javisst!)...

laad skrev:Jag läser första terminen i Lund just nu. Det är ett par stycken i klassen som är doktorander på sidan av, och vad jag vet så går det alldeles utmärkt. Det kanske blir jobbigare när du kommer till termin 4-5-6 någonting.

Men jag tycker helt klart du ska satsa, om du är beredd att lägga ned några kvällar i veckan och ett par helger i månaden så kommer det gå bra. För övrigt så har Grundkursen blivit lite mer att läsa än tidigare, men tanken är att du ska hinna slå dig till ro i en ny stad, så det är inte speciellt mycket att läsa. Cellbiologin har än så länge varit ganska lugn och det är väldigt få föreläsningar i veckan, högst 3-4st. Däremot är det mycket egen inläsning inför pbl-redovisningarna. Men jag trivs riktigt bra! Grattis till platsen!
Skönt att höra att det finns folk som kan få det att funka! :glad:

Kollade lite på det preliminära schemat och det såg ju inte överdrivet tufft ut. Har jag riktig tur kanske jag kan tillgodoräkna mig något kursmoment och göra omställningen lite enklare.

Jag tror tyvärr inte att jag kommer att kunna doktorera "på sidan av", utan det är full throttle på båda i så fall. Men just nu lutar det åt att försöka (måste dock höra med både professor och SYO först)..

Tack för svaren båda två! =)
Skriv svar