Forskning + undervisning

Examensarbete, forskning, fördjupningskurser, andra utbildningar, et cetera.
Tda
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 mar 2016, 00:09

Forskning + undervisning

Inlägg av Tda »

Hej!

Snart ska jag välja utbildning till universitetet men jag har haft svårt att bestämma mig. Jag vet att jag vill plugga något inom medicin men jag är intresserad av många olika aspekter av den, främst neurovetenskap, läkemedelsforskning och sjukdomars uppkomst. Jag inriktar mig mycket åt forskningshållet oavsett vilken "medicinsk aspekt" det är. Först tänkte jag att biomedicin skulle passa för forskning men nu har jag hört mycket om att läkarprogrammet är bästa vägen att gå även om man är intresserad av forskning, dels för att det är brett(jag är ju intresserad av olika saker så) och dels högre lön. Stämmer det? Kan läkare hålla på med grundforskning, alltså på molekylärnivå? Hur mycket tjänar en läkare som bara forskar?
Jag har också förstått att studenter på läkarprogrammet forskar vid sidan av studierna. Är det inte tidskrävande eller går det att få ihop plugg på fritid och forskning? Jag brukar ofta behöva lägga ner ganska mycket tid åt plugg redan nu i gymnasiet, är alltså inte så "effektiv" men det är för att jag vill vara noggrann.

Eller är läkarprogrammet helt fel för en som vill grundforska och behöver mycket tid till plugg på fritiden?

Tack på förhand! :ler:
Senast redigerad av Tda den 15 apr 2016, 20:29, redigerad totalt 2 gång.
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

forskning

Inlägg av Tesla »

Hej Tda!

Läkarprogrammet låter som ett bra val för dig! Det är ett brett program och är en vanlig väg till både eventuella läkemedelsföretag eller vanlig preklinisk/grundforskning. Saken är den att läkarprogrammet också innehåller kliniska moment(fr.a. på senare terminer) och även om det kliniska förankringen aldrig är en dålig merit så kanske du anser att den inte är värd mödan om du inte är intresserad av den biten. Isåfall kanske mer direkta vägar in är mer lämpliga(apotekarprogrammet om det är ett läkemedelsföretag du vill till, ex.). Men sen så verkar du ju lite velig i vad du vill inrikta dig i, då kanske läkarprogrammets breda bas är att föredra?

Att en som forskar på HELTID tjänar mer bara för att du har gått läkarprogrammet låter bara konstigt. Om du får en heltidsanställning som forskare så är det också det du kommer att få betalt för. Sen finns det ju olika vägar dit.
Tda
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 mar 2016, 00:09

forskning

Inlägg av Tda »

Tack snälla Tesla för svaret! :)

Är lite rädd för den kliniska delen av läkarprogrammet, är inte jätte social och kanske inte så bra på att handskas med "äckliga" saker (tyckte inte om dissektioner i grundskolan). Men vad innebär de kliniska momenten egentligen? Vilka saker gör man till exempel när man har de momenten? Vänjer man sig vid dessa moment och träffa patienter om man är som jag? Eller är det den svåra biten i det hela?

Jag hade också en fråga angående de olika universiteten, vilken är den bästa läkarutbildningen? Har alla forskningsmöjligheter? Finns det universitet som brukar lägga upp sina föreläsningar på nätet så att man kan få tag på dem sen när man pluggar också? Var får man mest hjälp om man tycker att något är svårt eller inför en tenta?

Det blev många frågor nu men förhoppningsvis får jag svar på några! :glad:
Skriv svar