Möjlighet till förkovran inom läkaryrket

Examensarbete, forskning, fördjupningskurser, andra utbildningar, et cetera.
Kuggen

Möjlighet till förkovran inom läkaryrket

Inlägg av Kuggen »

Ärade läsare!

Jag har länge ruminerat kring möjligheten att förkovra sig inom läkaryrket - läkare kallas i tvetydig mening (och kanske pejorativ), humanmedicinens systemvetare - vilket ger mig kallsvettningar. Jag vill förbli den nörden jag är - så vad finns det för möjligheter för en nyantagen läkarstudent att vidga sin kunskapshorisont och slippa känslan av att man endast är en kugge i sjukhusets maskineri? Visst, cellbiologin är intressant, den läses från pärm till pärm - men jag vill kombinera det prosaiska med det äventyrliga.

Vet om att det finns diverse möjligheter för forskning under sommaren, mycket pipettande antar jag. Dessutom läst i förbifarten att det är möjligt att disputera under utbildningen vid vissa lärosäten.

Skulle verkligen uppskatta om någon initierad skulle kunna ta sig tiden att illudera diverse möjligheter och fallgropar för en vetgirig läkarstudent.
Anonym

Möjlighet till förkovran inom läkaryrket

Inlägg av Anonym »

Det är jävligt otydligt vad du är ute efter... Vad syftar du ens på när du skriver "en kugge i sjukhusets maskineri" och att du "vill kombinera det prosaiska med det äventyrliga"?

Innan man kan vidga sina kunskaper måste man ha grundläggande kunskaper.

Vad gäller disputation får du nog vänta en stund om du är en "nyantagen läkarstudent", 240 hp får du se till att skrapa ihop innan du kan börja läsa till en doktorsexamen...
Sommarforskning innefattar oftast administrativt arbete som avlastning för en forskningsgrupp, särskilt mycket egen tankeverksamhet efterfrågas sällan, speciellt om man inte har någon kunskap på förhand.

Förtydliga lite vad det är du är ute efter så kanske du kan få hjälp med det. Och tagga ner lite med språket, ingen bryr sig...
Gäst

Möjlighet till förkovran inom läkaryrket

Inlägg av Gäst »

Att kunna massa konstiga ord är nog inget som gör dig till en bra läkare. Skaffa dig en bättre världsbild istället
Lakarstudent123

Möjlighet till förkovran inom läkaryrket

Inlägg av Lakarstudent123 »

Gäst skrev:Att kunna massa konstiga ord är nog inget som gör dig till en bra läkare. Skaffa dig en bättre världsbild istället
Håller med. Det ger dig iofs bra chanser på HP. Men: lägg om taktiken och skriv/prata så folk fattar (läs var mindre pretto), eller sök dig till juridiken/Handels där prettoism uppskattas. :party:
Gäst

Möjlighet till förkovran inom läkaryrket

Inlägg av Gäst »

Kuggen skrev:Ärade läsare!
/.../slippa känslan av att man endast är en kugge i sjukhusets maskineri?
Hela ditt liv är en kugga i samhällets maskineri, och i sjukhusen så kommer det inte vara så annorlunda kan jag tänka mig. Vill du ut så får du söka dig någon annanstans där det finns mer frihet i yrket: läkareyrket är ju inte direkt känt för vara fritänkande (de flesta är konservativa/blåa). Gillar du att tänka och skriva uppsatser får du göra det på fritiden eller byta yrkeslinjen.

Att läsa Kafka och Dostoyevsky som läkarstudent är inget som du ska flasha med i landet Sosse. Mitt tips: Följ jantelagen är och prata om filosofi och tänkande i din egna lilla grupp/forum för att inte bli ratad av andra människor i världen.
Visst, cellbiologin är intressant, den läses från pärm till pärm - men jag vill kombinera det prosaiska med det äventyrliga.
Det mest "äventyrliga" du kommer hitta om det du läser om på läk. kommer vara dina egna tankar och PubMed.
Kuggen skrev:Vet om att det finns diverse möjligheter för forskning under sommaren, mycket pipettande antar jag. Dessutom läst i förbifarten att det är möjligt att disputera under utbildningen vid vissa lärosäten.
Skulle verkligen uppskatta om någon initierad skulle kunna ta sig tiden att illudera diverse möjligheter och fallgropar för en vetgirig läkarstudent.
Kan bekräfta att det går disputera under utbildningen. Människor har gjort det: frågan är om man orkar. Du kanske tänker i ditt nuvarande stadie att du har tid: tid att äta, sova och tänka. Men när du väl upplever en period där det är 10-12h plugg varje dag kommer du märka att du inte har tid eller ork att tänka och reflektera. Ditt driv måste vara så starkt att det inte suger energi ur dig, utan att du måste älska det eftersom det kommer finnas sådana perioder under terminerna och det är svårt att planera inför dem och veta hur du reagerar. Mitt tips: Gör vad du känner för och tror att du blir lyckligare av.

Disclaimer: Jag har en relativt "pessimistisk" (eller pragmatisk om du frågar mig :ful-ler: ) syn på det mesta.
T6 KI

Möjlighet till förkovran inom läkaryrket

Inlägg av T6 KI »

Haha, det var åtminstone rolig läsning! OS i pretto! :skrattar:
Skriv svar