Antalet platser och antalet sökande-ORÄTTVIST!

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
Hilla
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 okt 2010, 08:43

Antalet platser och antalet sökande-ORÄTTVIST!

Inlägg av Hilla »

Hej!
Jag är en läkarstudent som börjat mitt andra år här i Polen. Staden jag studerar i heter Wroclaw och har en stor andel svenskar. Vid ett flertal tillfällen, om inte ständigt, funderar jag kring logiken med antalet platser i förhållande till antalet sökande och framför allt i förhållande till efterfrågan på läkare i Sverige. Jag vill verkligen bli läkare, därför kom jag hit ner överhuvudtaget, annars skulle jag aldrig orka med sex år så långt bort från min familj och mina vänner på ett ställe där folket inte ens gillar en. Jag blir så upprörd av hur antagningssystemet går till och vilka av vilka det är som får bli läkare i Sverige. "De med bäst betyg" eftersom man går efter antalet sökande, ju fler det är desto högre blir antagningsbetygen. Vad exakt är det som säger att dessa individer blir bättre läkare än de med ett snitt på 15-19? Jag förstår själv att det är viktigt att man har bra betyg, men tycker att det framför någonting annat ska gälla de ämnen som faktiskt är viktiga för respektive program. Man bör ha intervju, vilket jag vet finns på åtminstone ett universitet i Sverige, där man kan döma den blivande studentens motivation samt "lämplighet", man bör ha antagningstest i de mest relevanta ämnena och man bör sluta gå efter genomsnittet. Vem bryr sig om jag har mvg i bild eller rättskunskap? Ska sådana ämnen hindra mig från att studera i Sverige, i ett land där man åtminstone känner till systemen?

Hur kan man hela tiden påpeka att det är sådan enorm brist på läkare men samtidigt inte öka antalet platser i Sverige? För att det är för dyrt? Hur många ingenjörer har vi i Sverige förhållande till läkare? Borde inte det kosta lika mycket, ifall man tog bort ett visst antal ingenjörsplatser och lade till några läkarplatser istället? Ingenjörer är otroligt viktiga att ha i samhället, men de finns i överflöd och ändå finns det hur många platser för dem som helst. Detta, medan det är otrolig efterfrågan på läkare, men samtidigt gör man absolut ingenting åt det? Visst man har öppnat ett visst antal platser i örebro nu med, men uteslutit alternativet att studera i lund istället? Nu vet inte jag om det sistnämnda är sant, men vad jag menar är att, visst är det bra att man ökat med någonting överhuvudtaget, men det är så lite så det blir nästan obefintligt. En bekant till mig hade ett genomsnitt på 19.8 eller 19.9 och hon hamnade på en reservplats kring 1000-1500. Vad som är ännu värre, är att personer med 20.0 tar platser ifrån andra, bara för att det är ett statusyrke och de råkar ha betygen som krävs för att komma in. Det är orättvist, och så här ska det inte vara!

En tredje sak är, att, okej, nu har man inte kommit in i Sverige. Då söker man sig utomlands. Jaha, då får man inte ens tillräckligt med CSN lån för att klara sig genom första året. Resten av pengarna måste man på något sätt själv hosta fram. Jag gick in med tron om att Sverige och Polen, där många svenska läkarstuderande faktiskt befinner sig, hade bra kontakt med varandra och att man faktiskt fick hjälp från båda hållen. Ska man vara helt ärlig, så är min uppfattning efter första året att man inte fått hjälp från något håll. Varken Sverige eller Polen. Universitetet här kunde inte bry sig mindre om hur det går för en, det viktiga är att de får sina pengar. De vet om att vi inte är hemma, de vet om att vi inte är vana vid deras system, ändå hjälper de inte en genom att upplysa en med information som är viktig gör oss. Nej, här skall allt vara en omväg och vi ska jaga folk istället för att de enkelt från första början kan meddela oss vad saken gäller. Sverige, ja vad ska man säga? Sverige har ingen kontakt med oss överhuvudtaget. Vad händer ifall vi råkar illa ut? Så, inte nog med att vi inte kan komma in i Sverige på grund av de alltför höga kraven och dåligt med platser, när vi istället väljer att studera utomlands så får vi inte ens tillräckligt med CSN stöd, eller någon annan form av stöd för den delen heller? Jag sitter inte här med tron om att folk ska hålla mig i handen under utbildningen, det förstår jag ju själv, men bristen på hjälp och kommunikation mellan Sverige och Polen är ofattbar. Bristen på förståelse från Sveriges sida på hur vi drabbas utav systemet är förargande och orättvist. Alla tjänar på att vi pluggar här nere, utom oss läkarstudenter.
Klaga
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 aug 2010, 19:36

Re: Antalet platser och antalet sökande-ORÄTTVIST!

Inlägg av Klaga »

Ja, det finns massa människor som försöker komma in på läkarprogrammet bara för att det ger bra lön och hög status.
Jag vet själv en läkare som HATAR de sjuka som söker hjälp i vården, men denna läkare jobbar ändå. Varför? Hon får bra lön och vill inte utbilda sig till något annat yrke. Det kräver ja att man anstränger sig en gång till :ful-ler:
Hilla
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 okt 2010, 08:43

Re: Antalet platser och antalet sökande-ORÄTTVIST!

Inlägg av Hilla »

Som hatar de sjuka? Gör man det, har man nog verkligen valt fel bransch och förstår inte hur man orkar jobba med något man hatar för det. För det andra är det just sådana personer jag blir irriterad på. Ska de ta våra platser bara för att det är "en bra grej" för dem? Det är fruktansvärt frustrerande!
Finurliig
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 apr 2010, 07:51

Re: Antalet platser och antalet sökande-ORÄTTVIST!

Inlägg av Finurliig »

Oj, här var någon arg..?

Anledningen till att man inte utökar platserna på läkarprogrammet är skitenkel; det finns inte plats... jag går första terminen på Sahlgrenska; där har man just utökat antalet platser till 115, från runt 90 tidigare år, och vi har ofta återkommande problem med att labbsalar och föreläsningssalar inte är dimensionerade för så stora klasser; häromdagen fick vi inte plats någonstans på medicinareberget utan fick åka till en gymnasieskola istället ..
Det är inte "bara" att utöka antalet platser; det är en stor organisation som ska ställas om, och fysiska lokaler som måste finnas, och lärarresurser som måste rekryteras.. . att bygga om ställena tar tid, och budget..... ja du fattar...=P

Sen tycker väl de flesta att antagningssystemet ska gynna just den kvot man själv råkar vara starkast i?

De som kommer in på HP-kvoten säger ofta:

"22,5 i betyg betyder bara att du kan derivera andragradsekvationer, redogöra för skotten i Sarajevo, och slicka röv på lärare: på vilket sätt gör det dig till en bättre läkare?. Orättvist!"

..och de som är bra på betygen säger ofta:

"2.0 på högskoleprovet betyder bara att du kan komma in utan att kunna ett skit eller ha ansträngt dig i skolan. Högskoleprovet är ett missvisande skitprov. Orättvist!"

...och de som inte är bra på varken högskoleprov eller betyg säger:

"Betyg och högskoleprov är bara skit. I det här yrket ärr det empati och förmåga att möta människor som behövs. Ha lämplighetstester istället."

Trivs du inte i Glada Wroclav i Polen så kom hem igen? Fila lite till på högskoleprovet kanske? :smart:
I'm the epitome of existential confusion.
thensome
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 jan 2010, 22:40

Re: Antalet platser och antalet sökande-ORÄTTVIST!

Inlägg av thensome »

Finurliig skrev:Oj, här var någon arg..?

Anledningen till att man inte utökar platserna på läkarprogrammet är skitenkel; det finns inte plats... jag går första terminen på Sahlgrenska; där har man just utökat antalet platser till 115, från runt 90 tidigare år, och vi har ofta återkommande problem med att labbsalar och föreläsningssalar inte är dimensionerade för så stora klasser
För att inte nämna det ännu större problemet, platser på kliniska placeringar.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antalet platser och antalet sökande-ORÄTTVIST!

Inlägg av Nils »

Ett ytterligare läkarprogram skulle kanske kunna rymmas i sydöstra Sverige... fortsatt utökning av befintliga läkarprogram kändes dock tveksam redan för flera år sedan. Fler sjukhus måste tas i anspråk för klinisk undervisning om läkarprogrammen skall fortsätta expandera, den kliniska undervisningen är redan lidande.

Dessutom kan man ifrågasätta fortsatt expansion när
1) det finns tecken på eventuell överutbildning inom överskådlig framtid
2) bortåt hälften av läkarnas arbetstid går till politiskt beslutade administrativa uppgifter som inte ger direkt nytta till patienterna
3) endast hälften av de antagna hamnar inom svensk sjukvård/omsorg

Det finns mycket annat som man skulle kunna göra för att lösa läkarbristen förutom att fokusera på enbart antalet utbildningsplatser, det har ju redan skett en fördubbling på endast drygt 10 år...
kama
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jul 2010, 23:45

Re: Antalet platser och antalet sökande-ORÄTTVIST!

Inlägg av kama »

Jag har också funderat mycket över antagningen och förstår självklart hur ansträngande det måste vara att vilja läsa i Sverige men inte kunna komma in. Jag känner många som har kommit in via PIL då jag läser på KI och jag tror att oavsett vilken antagningsmetod man använder är det svårt att hitta ett sätt som är både "objektivt" och samtidigt tar hänsyn till personlig lämplighet så att säga. Inget system kan gynna alla.

Är inte en av de huvudsakliga anledningarna till att man inte har intervjubaserad antagning på alla universitet just en kostnadsfråga. Att ha intervjuer är både tids- och resurskrävande. Jag tycker att det är jättebra att PIL finns, men för att nyanserar debatten så kan man fråga sig hur rättvist det systemet är. Jag har vänner som kommit till PIL och knappt fått säga ett ord på sin intervju för att det inte har klaffat mellan dem och intervjuaren, medan andra gången de sökt så har de kommit in. Sedan har jag hört om folk som har ljugit sig igenom hela PIL och sedan kommit it.

Visst att ha klarat gymnasiet bra gör kanske inte att man blir en bättre läkare än gemene man, men samtidigt visar det ju att man har en inre drivkraft och motivation att komma vidare. Likaså, krävs det en god allmänbildning för att klara HP. Hur som helst jag ville bara nyansera debatten - det finns ju inga direkta rätt eller fel. Däremot vill jag slå ett slag för goda förkunskaper. Att läsa en utbildning på hög nivå kräver inte bara goda kunskaper i kemi och biologi - utan även att man är duktig i svenska och engelska. Att vi har ett betygssystem motiverar elever att skaffa sig de förkunskaper som gör det lättare att klara en universitetsutbildning.

//K
Skriv svar